آیا ما انسان ها قدرت اختیار داریم یا نه!؟
-
Fateme Sh 0 نمیخوام وقتتونو بگیرم و از تایم خوابتون زده بشه
انشالله فردا ادامه ی بحث رو با هم ادامه میدیم
و بحث آیه ی تطهیر رو تمومش میکنیم
ممنونم ک وقت گذاشتی و جواب دادی -
ramses kabir در آیا ما انسان ها قدرت اختیار داریم یا نه!؟ گفته است:
Fateme Sh 0 نمیخوام وقتتونو بگیرم و از تایم خوابتون زده بشه
انشالله فردا ادامه ی بحث رو با هم ادامه میدیم
و بحث آیه ی تطهیر رو تمومش میکنیم
ممنونم ک وقت گذاشتی
حرف منو که قبول نکردین اما عمم استاد دانشگاهه الانم حوضه علمیه تدریس میکنه از ایشون پرسیدم جواب رو میفرستم براتون
سلام عمه صبح به خیر
عمه اینکه میگن خداوند سرنوشت انسان هارو مشخص کرده ینی از روز اولی که به دنیا اومدن پس چرا خدایی که میدونه از اول ما بهشتی هستیم یا جهنمی به دنیا اوردتمون
پس چرا میگن انسان عقل داره اگر که به ما قدرت عقل داده پس چرا گفته که زنازاده ها نباید ارث ببرن از پدر و مادرشون و چرا پیامبر گفته که همه دشمنان ما حرامزاده هستن
مگه حرامزاده ها خودشون خواستن حرامزاده باشن اخه؟
ممنون اگه جواب بدین(((((سلام
خدا میداند که ما بهشتی هستیم یا جهنمی اما ما رو به دنیا آورده تا عملمون رو ببینه
مثلا شما میدونید فلانی خیاط هست پس چرا نمیری بهش پول بدی؟؟
میری لباس بهش بدی بدوزه بعد بخاطر عملش بهش پول میدی
خدا هم ما رو آفریده تا بخاطر عملمون بهشت ببره یا جهنم
(((((کی گفته که حرامزاده ارث نداره؟؟
حرامزاده خودش نخواسته حرامزاده باشه اما شما وقتی که با دیگری تصادف میکنی و منجر به فلج شدن طرف مقابل میشه، اون دلش نمیخاسته که فلج بشه. پس بعضی وقتها عمل دیگران باعث به وجود آمدن فرزندی میشه که زنازاده هست.
مثل زمانی که به دلیل ازدواج فامیلی بچه تالاسمی به دنیا میاد. -
قبل تجربه باید عقل حرکت کنه
-
@dedsec قبل تجربه باید عقل حرکت کنه
-
ramses kabir اگه دنبال جواب سوالاتت می گردی .. اصلا لازم نیست اینجا مطرحش کنی .. غالب کسایی که اینجا هستن دانش آموزای دبیرستانی مثل خودتن و عالم به این مباحث نیستن .. اگه قصد و مرضی نداری (که فکر نمی کنم داشته باشی) بهتره بری از سایت های معتبر مذهبی دنبال جواب بگردی .. افرادی که اینجا هستن خودشون هنوز به درجه ای از عقل و خرد نرسیدن که بتونن با دلایل صحیح فرد مقابل رو قانع کنن .. پس امیدوارم در درجه اول به خاطر آینده خودتون و بعد به خاطر بقیه از مطرح کردن این حاشیه ها خودداری کنید .. (اول اومدید از اختیار پرسیدید و رفته رفته به بحث شاخ و برگ دادید و تو دو صفحه می بینم که چندین سوال مختلف پرسیده شده .. احمقانست)
-
امیر زنگویی در آیا ما انسان ها قدرت اختیار داریم یا نه!؟ گفته است:
ramses kabir این که بگیم پیامبر زنا زاده وجود نداره که شما مگه داستان تولد همه پیامبرا رو میدونی؟
بعدشم با استناد به یه حدیث بحارالانوار نمیشه همچین حرفی زد بحارالانوار بی ادبی هم توش هست چرا به خود قرآن استناد نمیکنی که میگه بهترین مردم با تقواترینه حالا اگه یه بچه از طریق زنا به دنیا بیاد تقصیر خودش چیه؟ راجع ب نژاد پیامبر خوب بنی اسرائیل هم از نژاد حضرت ابراهیم بودند و ..... یا بنی عباس و بنی امیه ربطی به نژاد ندارهاین آیه ای هم که درمورد اهل بیت نازل شده که اگه اینجوری بخوای تفسیر کنی پس خدا نمیخواد بقیه بندگانش تقوا داشته باشن که خودش بحث های تازه ای باز میکنه
این حرفی که دوستمون زد کاملا. درسته. و باید بگم هیچ زنا زاده ای به خاطر نحوه تولدش به جهنم نمیره. اون مثالی که زدی اصلا درست نیست ....منظورم با اون کسی هست که سوال اصلی رو پرسیده.... توی قران هم گفته که هیچ کسی بار گناه دیگری رو به دوش نمیکشه.
-
SINA .r پس میتونیم نتیجه بگیریم که احادیث در این باره جعلن و کسی نباید مصداقشون بده؟؟
چون تو همین بحارالانوار جاهای متعددی گفته که زنا زادگان از اخلاق خوبی برخوردار نیستن
و یا اینکه تو قرآن میخونیم
که شیطان در نطفه ی فرزندان افرادی که زنا میکنن شریکه و کدوم نطفه ی شیطانی توانایی پذیرش دین خدا رو خواهد داشت؟؟
و آیا در دست خود اون شخص بوده که نطفه ی فردی زنا کار بشه یا نه؟؟ -
این پست پاک شده!
-
SINA .r مثال هایی رو براتون عرض میکنم
که یکی و دوتا نیستن و من میتونم براتون حدود ۱۰۰ تا مثال و حدیث از ائمه مثل این احادیث برای شما بیارم که اینجا فقط تعداد محدودیشونو عرض میکنم
و آیا همه ی اینا جعلین؟؟؟
خیر
شاید بگیم یکی یا دوتاش
اما نمیشه همشونو رد کرد
ابوهریره از رسول خدا(ص) روایت کرده: «لَا یَدْخُلُ وَلَدُ الزِّنَا وَ لَا شَیْءٌ مِنْ نَسْلِهِ إِلَى سَبْعَةِ آبَاءٍ الْجَنَّةَ»؛ داخل نمیشه ولدالزنا به بهشت، و نه کسی از نسل اون، تا هفت پدر!». 2. ابوموسی از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده : «لَا یَبْغِی عَلَى النَّاسِ إِلَّا وَلَدُ بَغِیٌّ أَوْ فِیهِ عِرْقٌ مِنْهُ»؛ مردم آزاری کسی نکند جز ولدالزنا، یا کسی که رگی از حرامزادگی در او باشد!». 3. حدیث متواتر و مشهور از پیامبر اکرم(ص): «وَلَدِ الزِّنَا شَرُّ الثَّلَاثَةِ»؛ زنازاده، بدترین سه نفر است»؛ یعنی از میان پدر و مادر و فرزند، فرزندی که حرامزاده باشد از پدر و مادر زناکار خود بدتر است. 4. از عبدالله بن عمرو بن عاص در مورد این آیه کریمه: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس»(اعراف، 179)؛ -و به راستی که آفریدیم برای جهنم، جمع بسیاری از جن و انس را -، نقل شده : «کَانَ وَلَدُ الزِّنَا مِمَّنْ ذَرَأَ لِجَهَنَّمَ»؛ ولدالزنا آفریده شده برای به جهنم رفتن!». این روایت از سعید بن جبیر هم نقل شده . 5. احمدبن حنبل در مسند خود از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده که : «لَا خَیْرَ فِیهِ...»؛ هیچ خیری در او نیست! و همین را طبرانی در المعجم الکبیر نیز روایت نموده است. 6. ابن خلکان در وفیات الاعیان از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده که فرمود: «ولد الزنا لیس منا؛ و علی منی و انا منه»؛ زنازاده از ما نیست؛ و علی(ع) از من است و من از او هستم.
و به نظر خودت این بچهای که به دنیا اومده چه گناهی کرده. و بر اساس اینایعنی هیچ زنازادهای نمیتونه به بهشت بره؟! حتی اگر انسان خوبی بشه؟! و نمیتونه محب پیامبر باشه؟
و به نظر خودتون این از عدل خدا دور نیست؟؟؟
و پایینم گفتم که در آیه ای از قرآن میخونیم که شیطان در نطفه ی زناکاران شریکه و کدوم نطفه ی شیطانی میتونه دین خدا رو قبول کنه؟و به نظر خودت
کسی که زنازاده بوده دست خودش بوده که
اینطوری بشه؟؟؟
نه!!!
چون خدا تو ذاتش قرار داده -
ramses kabir
سلام
شما میدونی اشکال استدلالت چیه!؟
اینکه سرِخود متن و معنی قران و احادیث رو ترجمه میکنی واسه خودت!
اقا قران تفسیر داره احادیث تفسیر دارن احادیث نقل کننده دارن
شما یه کتاب ریاضی دهم رو بخوای یاد بگیری یه معلم باید بیاد اینو برات تفسیر کنه! حالا قران برای کل زندگیه ما برنامه ریخته بعد شما همینطوری بدون علمِ تفسیر که نمیتونی ازش نتیجه گیری کنی!
والا من هرچی استدلالاتو خوندم همش همینطوری بود
خیلی از احادیث تفسیر دارن
بله خب منم آیه ای از قرآن برات میارم که میگه منافقین میرن جهنم بعد یه جای دیگه قران میاد اینو تکمیل میکنه مثلا میگه که منافق هرکسی نیست بلکه مثلا کسایین که فلان کاره خاص رو انجام میدنبعدشم اصلا این متون عربین
بابا ما برای فقط ترجمه عربی هم مدرک دکترا داریم
دیگه چه برسه به تفسیرش
بخاطر همینه که عربی کاملترین زبانه
چون قواعدش هیچ چیزیو از قلم ننداخته
منتهی اینا تو تفسیرش میاد چون زبون فارسی گنجایش ترجمه ی به همچین زبونی رو نداره
مثاله دم دستیش هم اینه که اونا حتی برای سوم شخص هم جنسیت قائلن ولی موقع ترجمه به فارسی فقط کلمه ی "او" ترجمه میشه
ولی تو تفسیره که میاد این مفاهیم و کلا منظور و مفهوم جمله رو میگه
والسلام -
@jack-morfin-2 سلام ترجمه هایی که من قرار دادم برای ده حدیث و آیه ی پایینی همه از کتب معتبر احادیث بودن
-
ramses kabir سلام
خب باشه من ۹۰ درصد حرفام در مورد تفسیر بود
از تفسیر احادیث و آیات رو برو بخون -
تو لیران نه
-
ramses kabir سلام قسمتی از جواب شما بر میگرده به عالم قبل از این دنیا...همون عالم ذر وعهد الست....پس اگر کسی زنا زاده بوده دست خودش نبوده به نظر من حقیر نمیتونه درست باشه چرا؟چون شما مبدأ رو از تولد در نظر گرفتید درحالی که مبدأ پیدایش وانتخاب از تولد نیست،موفق باشید.
-
-
ببین این بحث خییییلی فلسفیه خییییلی
اگر بخوایم خییییلی خلاصه بگیم
مثلا
یک معلم ۳۰ تا دانش اموز داره و بعد ۴ ماه دانش اموزاشو میشناسه وقتی امتحان ترم میشه این معلم میگه که من حدس میزنم زیر ۱۰ میشه
یا مثلا وقتی که ما بازی فوتبال رو پیش بینی میکنیم...
اما خدا خیییلی نسبت به حدس و گمان عالم تر هست
یک سری کارها تو زندگی سرنوشت ادما رو تغییر میده همونطور که میگیم سرنوشت هیچ قومی تغییر نمیکنه مگر خودشون بخوان ؛ خداوند میتونه بنده اش رو پیش بینی کنه ولی بندش قدرت اختیار داره قدرت اراده داره
و یک سری کارها هستن در زندگی که خیلی رو سرنوشت ادما تاثیر دارن
اگه اینارو نخونی از دستت رفته این کتابارو: اینایی که میگم همشون رایگانن و درقالب پی دی اف وجود دارن
سه دقیقه درقیامت ؛ مردی دراینه ؛ فرار از جهنم ؛
اینایی که الان میگم باید بخریشدن: بازگشت ؛ شنود ؛ ان سوی مرگ -
ramses kabir
الان تفسیر آیه ۱۳ سوره قلم رو میفرستم واست -
منظور شما اینه دیگه:عُتُلٍّ بَعْدَ ذلِکَ زَنِیمٍ
حالا بریم ببینیم هرکلمه منظورش چیه
اینم به یاد داشته باشید کلمات عربی جوری هستند که معادل فارسیشون خیلی سخت قابل توصیف هستن -
-
- «عتل»: عتل به کسى میگویند که بسیار غذا میخورد، و همه چیز را به سوى خود میکشد، و دیگران را از آن باز میدارد.البته در تفسیری از امام صادق(ع) نقل شده است که مراد از «عتل» در این آیه به معناى فردی است که بسیار کفران نعمت میکند.
زنیم»: زنیم از ریشه «زنم» است که واژه «زنمه» نیز از همان ریشه میباشد. زنمه به قسمتى از گوش گوسفند میگویند که آویزان است، گویى جزء گوش نیست و تنها به آن آویزان است. و مراد از «زنیم» در این آیه، فردی است که اصل و نسب روشنى ندارد، و او را به قومى نسبت میدهند، در حالىکه از آنها نیست؛یعنی زنا زادهای که منسوب به قومى است که در نسب واقعاً از آنها نیست.
زنیم» کسى است که به بدى و شرارت شهرت داشته و هرگاه از شرّ و بدى یاد شود، مردم ناخودآگاه او را به یاد میآورند.
- «عتل»: عتل به کسى میگویند که بسیار غذا میخورد، و همه چیز را به سوى خود میکشد، و دیگران را از آن باز میدارد.البته در تفسیری از امام صادق(ع) نقل شده است که مراد از «عتل» در این آیه به معناى فردی است که بسیار کفران نعمت میکند.
-
این صفات الذات نیستند، بلکه در حقیقت کنایههایى از صفاتى است که به اخلاق آدمى پیوستگى دارد. گواه این ادعا چیزى است که در خصوص ریشه کلمه و معنای آن در کتابهاى لغت آمده است؛ لذا به نظر میرسد که این کلمه بسیارى از صفات شر و باطل را شامل میشود، و انسان در آن هنگام «عتل» است که انحراف او بسیار بزرگ بوده باشد و صفات بد یکدیگر را براى فرو فرستادن او به حضیض بدى و گناهکارى به مدد بخوانند، و همین امر است که سیاق قرآنى به آن اشاره کرده و «عتل» را از آخرین صفات خوانده و آشکار کرده است که پس از فراهم آمدن بسیارى از صفات بد در انسان پدید میآید: «بعد ذلک».
-
درکل بخوام یه چیزی بگم
بحث بین انسان و خدا بحثی فراااتراز علم تجربیه
و ادم گاهی به جایی میرسه که مغزش هنگ میکنه
اما کتابهای متفاوت درکنار قرآن کمک میکنه معنای ایات قران رو بهتر متوجه بشید
و مهمتر اینکه حتما تفاسیر هرایه روهم بخونید حتماااا
-
-