**مهم**آیات دین و زندگی کنکور**مهم**



  • سلام
    روال کنکور های اخیر نشون میده که حفظ بودن آیات خیلی کمک کنندست و بهتره علاوه بر حفظ بودن کلید واژه ها روی خود معنی و متن عربی آیات هم تسلط دشاته باشیم.و من این امر خطیر رو انجام میدم 🙂
    و هر شب تعدادی آیه میزارم(یکی دوتا)و ترجمه و تا حدودی تفسیرش رئ که به درد کنکور میخوره رو قرار میدم و حفظ هم میکنم و فردا قبل اینکه آیات جدید رو قرار بدم اونا رو مرور میکنم و بعدا آیات جدید رو قرار میدم و شما هم میتونید همین کار رو بکنید.
    راستی باید بگم که لطفا هیچ پست تایید و یا سوال نفرستید چون هر شب که از اول آیات رو مرور میکنیم بینشون فاصله میافته ولی میتونید آیه ای بزارید و تفسیرش رو معنی و پیام آیاتش رو قرار بدید 🙂
    و من الله توفیق
    @دانش-آموزان-آلاء



  • هُوَ الَّذي يُسَيِّرُکُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ حَتَّي إِذا کُنْتُمْ فِي الْفُلْکِ وَ جَرَيْنَ بِهِمْ بِريحٍ طَيِّبَةٍ وَ فَرِحُوا بِها جاءَتْها ريحٌ عاصِفٌ وَ جاءَهُمُ الْمَوْجُ مِنْ کُلِّ مَکانٍ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ أُحيطَ بِهِمْ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنْجَيْتَنا مِنْ هذِهِ لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرينَ
    آیه 22-سوره یونس...مربوط به اندیشه و تحقیق درس یک پیش
    تفسیر کنکوری:
    او یعنی خدا
    کسی است که شما رو در دریا و خشکی سیر میدهد یعنیمنت گذاری خدا بر انسان ها و همچنین میتونیم ربوبیت رو هم به صورت خیلی خفیف در نظر بگیریم
    تا وقتی که در کشتی هستند و باد خوش و دلپذیری براشون وزیده شود و به اون خوشحال هستند یعنی انسان ها وقتی توی تایتانیک نشسته اند و براشون نسیم خنکی میاد و برنزه میکنند زیر آفتاب اصلا یادی از خدا تو ذهنشون نیست و سر خوش هستند.البته خدا اینجا دریا و کشتی رو مثال میزنه و در واقع هدفش مثال زدن انسان هاس که وقتی همه چی آرومه و من چقدر خوشحالم به فکر خدا نیستند حتی خود کنکوری ها در ماه های اول فقط خوش گذرانی ولی ماه های اخر منتهی به کنکور هزار تا نذر و نیاز میکنند و نماز نافله میخونند و از مسجد جدا نمیشوند علتش چیه؟؟؟علتش رو در ادامه ایه خدا میگه
    براشون باد خشنی(طوفان) میاد و موج از هر طرف میاد و اینایی که تو کشتی هستند گمان میکنند که موج بر اونها محیط شده یعنی وقتی براشون طوفان میاد که استعاره از مشکلات زندگی هست و باعث میشه موج اینها رو در بر بگیره و نسبت بهشون محیط بشه(یعنی اینا نسبت به موج محاط میشند) (همچنین میتونیم بفهمیم که وقتی مشکل بیاد از همه طرف میاد ولی این فقط دید ماست که میگه مشکلات منو در برگرفته وگرنه اگه از اونطرف نگاه کنید میبینید که خیلی هم اینطور نیست چون خدا هم میگه گمان میکنند که بر اونها محیط شده)
    خدا رو صدا میزنند اونم با تمام خلوص و میگند اگه ما رو از این نجات بدی قطعا(تاکید شدید میکنند)از شاکرین خواهیم بود یعنی وقتی مشکلات اومد و انسان فهمید که دیگه دستش به جایی بند نیست و هیچکس به جز خدا نمیتونه کمکش کنه (فطری) خدا رو عاشقانه و با تمام صداقت صدا میزنه و خالص خالص هستش و میگه اگه ما رو نجات بدی قطعا از شکرگزار ها خواهیم بود که این جمله برامون خیلی اشناست که میگفتیم خدایا این بار معلم امتحان نگیره دفعه بعدی قطعا میخونیم
    جمع بندی:
    منت گزاری خداوند
    برخی انسان ها فقط در سختی یاد خدا می افتند ولی در ارامش یادی از خدا نیست
    وعده شکر گزاری به خدا در قبال نجات یافتن

    حالا سوالی پیش میاد ...آیا سر وعده شون میمونند؟؟؟؟از خودمون باید بپرسیم...ایا وقتی معلم امتحان نگرفت.سر وعده موندیم و درس خون شدیم؟؟
    ایه بعدی همین موضوع رو میگه



  • فَلَمَّا أَنْجاهُمْ إِذا هُمْ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّما بَغْيُکُمْ عَلي‏ أَنْفُسِکُمْ مَتاعَ الْحَياةِ الدُّنْيا ثُمَّ إِلَيْنا مَرْجِعُکُمْ فَنُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُون

    آیه 23 یونس-درس یک پیش دانشگاهی-اندیشه و تحقیق

    خداوند میگه ما اونا رو نجات دادیم یعنی میشه نتیجه گرفت شرط اجابت دعا خلوص نیست داشتن است.ولی ایا به وعده شون عمل میکنند؟؟
    اونا به محض اینکه پاشون به زمین رسید ظلم میکنند به ناحق یعنی فراموش میکنند هر چی وعده داده بودند
    خدا وند میگه ای مردم ولی خطابش به مشرکان هستش
    خداوند میگه قطعا که شما به خودتون دارید ستم میکنید یعنی بازتاب عمل به خود انسان متوجه هستش(هرچه کنی به خود کنی)
    و بعدش یک جمله بسیار زیبا
    کالا و بهره زندگی و حیاتتون چیه؟؟؟دنیا !!! ته ته ته بهره زندگی دنیا هست و بعدا خواهیم گفت که خداوند میگه این دنیا بازیچه است !!!یعنی ته ته ته بهره این زندگی بازیچه است
    و بعدش خداوند تهدید میکنه و میگه بازگشت شما به سوی ماست هاااااا به سوی من برمیگردیدااااا
    و سپس میفرمایند
    پس شما رو آگاه میکنم به اعمال مستمری که انجام میدادید
    اینجا هم به معاد اشاره داره و هم اینکه اعمال ما نزد خدا محفوظ هست و همچنین به رحمت خدا اشاره داره که میگه: اعمالی رو که به طور مستمر انجام میدادی رو بهت نشون میدم.اون یکی ها رو شاید نادیده بگیرم که ولی کارهایی که بکوب و مستمر انجام دادی رو هرگز



  • جمع بندی آیات 22 و 23 سوره یونس:
    خداست که ما رو در دریا و خشکی سیر میده !!!
    برخی ادما موقع برنزه کردن زیر افتاب و در ارامش یاد خدا نیستند ولی وقتی مشکلات بهشون از هر طرف حمله ور میشند و اینا گماااااااااان میکنند که مشکلات میخواند اینا رو در بگیرند و نابود کنند خدا رو خالصانه صدا میزنند و میگند اگه ما رو نجات بدی خدااااا قول میدیم که قطعا از شکر گزارا ها باشیم ولی خدا میگه : ما نجاتشون میدیم ولی وقتی پاشون به زمین رسید و از ارامش نسبی برخوردار شدند بازم ستمگری میکنند به ناحق
    خداوند میگه ای مرددددددددددددم ولی منظورش مشکران هست .شما با این کاراتون دارید به خودتون ستم میکنید چرا که END و ته و عالی ترین بهره این زندگی دنیا هستش!!!دنیایی که بازیچه است
    و بدونید که پیش ما باز میگردید و اون روز دارم براتون
    حالا سوال : برای همه کار هامون داری برامون خدا؟؟
    خدا بازم مهربونیش رو به رخ میکشه و میگه
    شما رو از اعمالی که مستمر انجام میدادید و ادم نمیشدید آگاه میکنم
    و در آخر از خدا طلب توبه و بخشش میکنم اگه آیاتش رو برای راحت تر حفظ کردن و زدن تستای کنکور حفظ میکنیم و شاید گاهی تعبیرات غلط میکنیم ولی خداوند آگاه به نیت هاست و نیت عمل بر خود عمل مقدم است ...



  • اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ
    نور35-درس یک پیش-آیات درس
    خداوند نور هستی است
    از این ایه به وابستگی جهان در پیدایش و بقا پی میبریم چرا؟؟؟؟
    خب همون مثال لامپ و اینا
    وقتی اتاق تاریک هست یعنی نوری وجود نداره .پس روشنایی در وجود امدن نیاز به نور دارد
    در ضمن برای اینکه اتاق روشن بمونه باز هم باید لامپ همچنان نور افشانی کنه که از اینجا میگیم نیاز منده پدیده ها در بقا به خداوند
    نتیجه میگیریم روشنایی هم برای اینکه ایجاد بشه و هم برای اینکه روشنایی باقی بمونه نیاز به لامپ و نور افشانی لامپ داره
    اضافه گویی:
    مطلب پایین برای مطالعه بیشتر است و در کنکور کاربردی ندارد
    در یک کتابی(اسمش لازم نیست بگم) نوشته شده بود که ما اگه جهان رو پرده ای در نظر بگیریم که توسط یک پروژکتور روی پرده تصویر ایجاد شده.میتونیم بفهمیم که هر چیزی که میبینیم در واقع وجود نداره و فقط حاصل نور پروژتور هستش.یعنی اگه از این پرده خارج بشیم یا پروژکتوررو قطع کنیم همه چی به یکباره ناپدید میشه !!هیچ اثری نمی مونه 🙂
    یک حرف اضافه دیگه :
    ستاره هایی که در آسمان شب میبینید
    البته اگه علاقه به دیدن ستاره و هیجان نگاه کردن به آسمان در اوج تاریکی رو داشته باشید و موقع دیدن اسمان احساس پرواز بهتون دست بده و بتونید ساعت ها و حتی کل شب رو تا صبح به آسمان نگاه کنید و ستاره ها رو بشمارید
    میتونید این رو هم بفهمید که
    بسیاری از اون ستاره هایی که الان میبینید
    دیگه وجود ندارند
    سالیان سال از نابودیشون میگذره
    ولی چون فاصله شون زیاده چندین سال نوری طول میکشه تا اثار فنای اونا رو متوجه بشیم و ببینیم که عه فلان ستاره دیگه نیست ...
    پس
    اثر ما یک اثر ابدی خواهد بود
    برای اون موجودی که تو بینهایت قرار داره
    و حتی بعد از نابودی هم باز اثر ما وجود داره
    شاید همینه که خدا میگه ....تجسم اعمال........



  • يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ وَمَا ذَلِكَ عَلَى اللّهِ بِعَزِيزٍ
    سوره فاطر آیات 15 و16 و17
    ای مردم اینجا خداوند مردم رو خطاب میکنه ولی منظورش همه مخلوقات هستش همه‌ى موجودات فقيرند، ليكن چون انسان ادّعا و سركشى مى‌كند بايد مهار شود.
    فقر ذاتی مخلوقات به خداوند
    غنای ذاتی پروردگار و بی نیازی او
    پس از گفتن بی نیازی صفت ستوده برای خدا به کار میره معمولًا اغنيا، محبوب نيستند و در تيررس جسارت‌ها، حسادت‌ها، رقابت‌ها و سرقت‌ها هستند امّا خداوند، غنى حميد است.خداوند غناى خود را در راه رفع نياز و نفع مخلوقات به كار مى‌برد و لذا مورد ستايش است.
    نیازمندی موجودات در بقا و پیدایش به خدا همچنین گفته میشه اگر خدا بخواهد میتونه شما رو ببره و موجودات جدید بیاره
    در اینجا نباید بردن رو مرگ معنی کنید.بلکه منظرش فنا و نابودی و تبدیل به عدم شدن هست یعنی همه چی تموم میشه!!فنااا!!!! همچنین اشاره به اراده و مشیت خدا داره از یشا میتونیم ایتو بفهمیم
    و این کار برای خدا دشوار نیست ! کدوم کار؟؟ همون کاری که ما رو به فنا بده و موجودات دیگری بیاره!!



  • وَمِنْ آيَاتِهِ أَن تَقُومَ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ۚ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَ
    25 روم-اندیشه و تحقیق درس یک پیش
    و از نشانه های او(_خدا) هر ایه ای با و من ایاته شروع شده باشه نشونه حکمت خداوند و همچنین ارتباط با خداوند نور هستی داره
    برپایی اسمان ها و زمین از نشانه های خداوند است
    امر نشون دهنده مبحث مشیت الهی هستش
    و سپس که شما رو بخوانه از زمین از زمین خارج میشید که اشاره به معاد جسمانی داره و از مراحل قسمت دوم قیامت هستش



  • أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ
    آیات 63.64 سوره واقعه درس دو پیش
    خداوند میگه آیا نگاه کردی به آنچه میکارید؟آیا شما آن را زراعت میکنید یا ماییم که زراعت میکنیم؟؟؟
    این آیه اشاره به ربوبیت خداوند داره
    در واقع یکی از آیات کمر شکن هست اگه بخواییم واقعا به عمقش بریم
    خداوند کشاورزی رو مثال میزنه و چیزی که تو ذهنمون میاد این که زراعت نتیجه کار کشاور هست دیگه
    ولی خداوند این مثال رو میزنه تا مفهوم ربوبیت در ذات خلایق رو بگه
    مثلا درسته کشاورز دانه رو میکارد و اب و باد و خوشید و خاک و... دست به دست هم میدن تا دانه بروید ولی
    وقتی دانه قدرش این باشد که خراب است.این دانه هرگز قضایش رشد نخواهد بود
    فلذا کشاورز خودش رو بکشه هم این دانه رشد نمیکنه
    این کشاورز نیست که استعداد رشد رو درون دانه قرار داده بلکه خداست


  • دانش آموزان آلاء

    @javadm328 حاجی میگم تست انسانی سال 92 درس دو سه پیش دانشگاهی رو میتونی بیاری حلش کنی ..اینجا ..یا اصلا بزار بگم بنظرت مفهوم این ایه والی الله ترجع الامور مگه توحید در خالقیت نی؟



  • @javad0140 در **مهم**آیات دین و زندگی کنکور**مهم** گفته است:

    @javadm328 حاجی میگم تست انسانی سال 92 درس دو سه پیش دانشگاهی رو میتونی بیاری حلش کنی ..اینجا ..یا اصلا بزار بگم بنظرت مفهوم این ایه والی الله ترجع الامور مگه توحید در خالقیت نی؟

    آیه ی کاملش اینه: ((و لله ما فی السماوات و الارض و الی الله ترجع الامور ))

    با توجه به بخش ابتداییِ آیه میشه توحید در مالکیت (بخاطرِ لله)


  • دانش آموزان آلاء

    @gollnar نه خوب من اون قسمتو میگم چون میگه همه ی برمیگرده به مبدا که بوده ..خب بنظر من که میشه خالقیت اون قسمت انتهای و همچنین به هدفمندی دنیا و روز قیامتم اشاره داره ..بازم میشه خالقیت..ولی خو یکی بیاد اینجوری جواب منو بده من بدونم که دارم اشتباه میکنم



  • @javad0140 در **مهم**آیات دین و زندگی کنکور**مهم** گفته است:

    @gollnar نه خوب من اون قسمتو میگم چون میگه همه ی برمیگرده به مبدا که بوده ..خب بنظر من که میشه خالقیت اون قسمت انتهای و همچنین به هدفمندی دنیا و روز قیامتم اشاره داره ..بازم میشه خالقیت..ولی خو یکی بیاد اینجوری جواب منو بده من بدونم که دارم اشتباه میکنم

    خب ببینین آقا! من تست رو ندیدم ولی اگه فقط همون قسمت آخر آیه بوده احتمالا به جوابِ من ایراد وارده🤔 ولی اگه قبل از این قسمت (...) گذاشته یعنی کلِ آیه منظورِ طراح بوده!
    میرم توی گاج بررسی میکنم میام میگم



  • @javad0140 در **مهم**آیات دین و زندگی کنکور**مهم** گفته است:

    @gollnar نه خوب من اون قسمتو میگم چون میگه همه ی برمیگرده به مبدا که بوده ..خب بنظر من که میشه خالقیت اون قسمت انتهای و همچنین به هدفمندی دنیا و روز قیامتم اشاره داره ..بازم میشه خالقیت..ولی خو یکی بیاد اینجوری جواب منو بده من بدونم که دارم اشتباه میکنم

    آها...رفتم نگاه کردم! این بخش از آیه اشاره به هدفمندیِ خلقت یعنی بازگشتِ موجودات داره . هیچ توحیدی هم نداره (حتی خالقیت) چون توی تست برا بخشِ آخرِ سوال که گفته (و الی الله ترجع الامور) گزینه ای که نوشته(جهان از اصل های متعدد پدید نیامده ) گزینه ی غلطی محسوب شده...که میدونیم این عبارت که جهان از اصل های متعددی پدید نیامده مخصوص توحید در خالقیتِ. پس نتیجه اینکه هیچ توحیدی نیست توی این بخش!


  • دانش آموزان آلاء

    @gollnar پس درنتیجه توحید در خالقیت نیست.. ولی فکر کنم معلول بر خالق بودن خدا باشه؟ اخه من مطمعنم ی خالق تویه این ایه هست



  • @javad0140 در **مهم**آیات دین و زندگی کنکور**مهم** گفته است:

    @gollnar پس درنتیجه توحید در خالقیت نیست.. ولی فکر کنم معلول بر خالق بودن خدا باشه؟ اخه من مطمعنم ی خالق تویه این ایه هست

    ببینید آیه دو بخشیه! بخشِ اول توحید در خالقیته ولی بخشِ دوم کاملا تحلیلش فرق میکنه چون توحیدی نداره اصلا.
    نه! هدفمندیِ خلقت معلولِ تدبیر و حکمت خداست.



  • به عبارتی اگه خییییلی بخوایم مفهومی نگاه کنیم و دقیق شیم باید بگیم توحید در مالکیت داره بخشِ اول که اون هم معلولِ توحید در خالقیته!



  • جمع بندیش میشه این:

    بخش اولِ آیه: توحید در مالکیت که ناشی از توحید در خالقیتِ
    بخش دومِ آیه: بازگشت امور بسوی خدا که بیانگر حکیمانه بودنِ خلقت و تدبیرِ خداست.


  • دانش آموزان آلاء

    @gollnar خب همین میشه توحید ربوبیت



  • @javad0140 در **مهم**آیات دین و زندگی کنکور**مهم** گفته است:

    @gollnar خب همین میشه توحید ربوبیت

    پذیرفتم! ولی توحید در خالقیت هم نبودا🤔 شاید همین ربوبیتِ که شما میگین...ولی تحلیلِ این بخش از آیه تویِ گاج کاملا جدا از توحیدِ🤔


وارد شوید تا پست بفرستید
 

اتصال شما به انجمن آلاء به نظر می‌رسد از دست رفته. لطفا صبر کنید ما سعی می‌کنیم که دوباره شما را متصل کنیم.