روش ها و تکنیک های مطالعه



  • روش ها و تکنیک های مطالعه

    اکثرافراد دوست دارند*، مواقعی *را که مطالعه می*کنند جای مناسب و راحتی داشته باشند. البته برخی افراد اینگونه نیستند ودر مترو، اتوبوس و تاکسی و حتی حاشیه خیابان نیز به*راحتی روی مطلب یا موضوع مورد نظرشان تمرکز می*کنند.اما به*راستی چرا برخی می*توانند تمرکز حواس داشته باشند و برخی دیگر از آن بی*بهره*اند؟ تقویت تمرکز به تمرین نیاز دارد.ممکن است درهنگام شروع تمرینات ابتدا پیشرفت کمی را حس کنیم، ولی ۴ تا ۶ هفته که از پرورش یادگیری مهارت*ها* گذشت، شاهد پیشرفت*های قابل توجهی خواهید شد.

    20 راز مهم در مطالعه

    ۱-حواست را جمع کن

    این شیوه ممکن است ظاهراً ساده به*نظر آید ولی درعین حال بسیار موثراست. وقتی که حواستان پرت می*شود و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که "حواست را جمع کنفف. این روش کم کم باعث می شود که توجه شما به موضوع مورد نظرتان جلب شود.

    ۲-روش عنکبوتی

    اگر شما تار عنکبوتی را تحریک کنید، تار تکان می*خورد وعنکبوت نسبت به جنبش تار از خود واکنش نشان داده و می*خواهد علت حرکت را بیابد. ولی وقتی این عمل چندین بار تکرار شود خواهید دید که عنکبوت دیگر نسبت به حرکت تار هیچ عکس*العملی از خود نشان نمی*دهد و متوجه می*شود که حشره*ای به دام نیفتاده است. این روش را یاد گرفته و ذهن خود را پرورش دهید و در برابر حواس*پرتی تسلیم نشوید. شما باید تمرکزتان را بر روی هدفی که در ذهن دارید، حفظ کنید

    ۳-فرصتی برای افکار مزاحم

    در طول روز، زمان ویژه*ای را به فکر کردن درباره* مسایلی که به ذهن شما خطور می*کند و تمرکزتان را را بهم می**زند اختصاص دهید. به*طور مثال ساعت۴:۳۰ تا ۵ بعدازظهر زمانی است که شما می*توانید به این افکار بپردازید. هنگامی که این افکار در طول روز به ذهن شما خطور کرد و باعث نگرانی شما شد، به یاد بیاورید که زمان ویژه*ای را برای آن*ها در نظر گرفته*اید و اجازه دهید که از ذهن شما خارج شود. کسانی که از این روش استفاده کرده*اند، توانسته*اند ۳۵٪ از افکار مزاحم را در طول ۴ هفته در خود کاهش دهند و این تغییر بزرگی است

    ۴-چوب خط زدن برای افکار مزاحم

    کارت*های کوچکی درست کنید و آنها را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید، یک قسمت را به صبح و یک قسمت را به بعدازظهر و قسمت دیگر را به شب اختصاص دهید. هر*بار *که حواستان پرت شد، یک خط در قسمت مخصوص بکشید و برای هر روز یک کارت برای خود تهیه کنید. به مرور متوجه خواهید شد که تعداد خط*ها روز به روز کاهش می*یابد واین واقعاً جالب است

    ۵-زمان استراحت

    وقتی که ما مدت طولانی می*نشینیم، خون بدن ما به دلیل نیروی جاذبه، به*طرف پایین*ترین نقطه بدن یعنی پاها کشیده می*شود. ماهیچه*های ما همانند یک پمپ عمل می*کنند.هنگامی که پس از نشستن راه می*رویم، خون به طور یکنواخت به سراسر بدن می*رسد. درنتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می*رسد و احساس شادابی و سرحالی می*کنیم

    ۶-عوض کردن موضوع

    بسیاری از دانش*آموزان به*وسیله تغییر موضوع مطالعه به تمرکزشان کمک می*کنند. شما هم می*توانید هر ۲ساعت را به مطالعه یک درس اختصاص دهید و پس از آن موضوع را عوض کنید.

    ۷-جایزه و پاداش

    هنگامی که کاری را به طور کامل انجام دادید، به خودتان پاداش دهید. کار شما ممکن است خیلی کوچک یا بزرگ باشد. شما هم می*توانید متناسب با کارتان برای خود جایزه یا پاداش در نظر بگیرید. این جایزه می*تواند خواندن یک مطلب جالب و دیدن یک فیلم ویا هرچه شما دوست دارید باشد

    ۸-از انرژی درونی*تان بهترین استفاده را ببرید

    چه مواقعی انرژی شما بالاترین حد* است؟ در چه ساعاتی احساس می*کنید سطح انرژی شما پایین است؟ سخت*ترین* درس*هایتان را در ساعاتی که انرژی درونی*تان بالاست مطالعه کنید. مثلاً اگر احساس می*کنید در ساعات اولیه*ی شب بیشترین هوشیاری رادارید، مشکل*ترین درس*هایتان را دراین ساعات مطالعه کرده و درس*های آسان*تر را به ساعات بعدی موکول کنید. اکثر افراد درس*های مشکل*شان را به آخرین ساعات که معمولاً در آن خسته هستند موکول می*کنند وهمین امر باعث مشکل*تر شدن ایجاد تمرکز می*شود. اگر شما هم این عادت را دارید آنرا کلاً برعکس کنید، درس*های مشکل در ساعات اوج انرژی ودرس*های آسان*تر و آن*هایی که به آن علاقه دارید را به دیگر ساعات موکول کنید. انجام همین کار به تنهایی می*تواند کمک بسیار موثری برای بهبود تمرکز شما باشد

    ۹-تجسم تمرکزآور

    به عنوان یک تمرین، قبل از اینکه مطالعه*تان را شروع کنید به مواقعی که تمرکز کردن برای شما دشوار نیست، فکر کنید. مهم نیست که چه موقعیتی را تجسم می*کنید، فقط سعی کنید خود را درآن موقعیت ببینید. احساس کنید با قرار دادن خود در آن موقعیت قبل از هر مطالعه، آن تجربه را دوباره به* دست می*آورید وسپس بهتر می*توانید مطالعه*ی خود را آغاز کنید

    ۱۰-ایستادن

    اگر حواستان پرت شده است، بایستید ورویتان را از کتاب*هایتان برگردانید*؛ در حالی که به کتاب* خیره مانده و در موارد قوی*تر شدن ضعف*تان با خود نجوا می*کنید. پشت میزتان ننشینید، اگر این کار را انجام دهید بعد از مدتی مطالعه با رویا پردازی و احساس گناه مرتبط خواهید شد و اگر مجبور به تخیل هستید که همه*ی ما گاهی انجام می*دهیم، بلند شده و در اتاق قدم بزنید اتاق را ترک نکنید فقط بایستید و در حالی که به تکلالیف درسی*تان نگاه نمی*کنید به تخیل بپردازید، فکر شما را بر روی کارتان متمرکز می*سازد. در این مورد سعی کنید، بزودی متوجه می*شوید گفتن این جمله به خود که "من باید بایستمفف به شما در متمرکز کردن حواستان کمک می*کند.

    ۱۱-اهداف کوتاه مدت و زماندار

    اهداف کوتاه مدت و منظمی را برای خود در*نظر بگیرید. این زمان را به زیر مجموعه*هایی تقسیم کنید، وقتی*که اولین صفحه را تمام کردید، زمان خاصی را برای این کار اختصاص دهید. اگر ریاضی می*خوانید، زمانی را برای حل هر مسئله در نظر بگیرید. به عبارت دیگر تکالیف*تان را به واحد*های کوچکی تقسیم کنید. برای همه اهداف معین شده زمانی را تعیین کنید. این شیوه توانایی شما را برای مطالعه کردن، افزایش می*دهد بدون اینکه تمرکزتان را از دست بدهید.

    حواس پرتی چیست؟

    شاید شما تا به حال خیلی به «حواس پرتی» فکر کرده باشید و بارها از خود پرسیده باشید که چرا گاهی به هنگام مطالعه حواس آدم پرت می*شود؟ ما نمی*دانیم که شما برای این سؤال خود چه جوابی پیدا کرده*اید اما پاسخ صحیح این پرسش را به شما می*گوییم: «حواس پرتی چیزی نیست جز تمایل ذاتی ذهن به درگیری و فعالیت».

    ذهن شما همواره می*خواهد درگیر و مشغول باشد. بنابراین اگر آنچه که اکنون انجام می*دهید در شما درگیری و مشغولیت ذهنی ایجاد کند، فکر شما دیگر لزومی احساس نمی*کند که به جای دیگر برود و در آنجا درگیر شود. اما اگر در انجام این کار، درگیری ذهنی ایجاد نشود، ذهن شما شتابان به جایی می*رود که خود را در آنجا مشغول کند. و این همان حواس پرتی است. برای روشنتر شدن موضوع، مثالی بزنیم: وقتی دوستتان با شما صحبت می*کند، اگر بتواند با بیان خود در شما مشغولیت ذهنی و توجه و علاقمندی ایجاد کند، شما با تمرکز فراوان به تمام حرفهایش گوش می*دهید. اما اگر او نتواند چنین تأثیری در شما بگذارد چون ذهن شما درگیر نمی*شود به سرعت فکر دیگری به ذهنتان راه می*یابد و شما در حالی که به مخاطب خود خیره شده*اید، دارید به چیز دیگری فکر می*کنید. چیزی که در شما درگیری ذهنی ایجاد می کند.

    ذهن شما مدام به فعالیت نیازمند است و این نیازمندی را هنگامی که شما مشغول مطالعه کردن هستید، هم دارد. بنابراین اگر آنچه که می*خوانید، در شما درگیری ذهنی ایجاد کند، شما مشتاق و متمرکز پیش می*روید. در غیر این صورت چشمتان خطوط را دنبال می*کند و ذهنتان در جایی دیگر مشغول می*شود. به عبارت دیگر، حواستان پرت می*شود.

    راه چاره

    پیش از هر چیز، باید به خاطر داشته باشید که این شما هستید که باید ذهن خود را با موضوع مطالعه درگیر کنید. معمولاً سبک نوشتاری کتاب تلاش می*کند که در شما درگیری ذهنی ایجاد کند اما عمده کار با خود شماست. ما اکنون می*خواهیم روش مطالعه متمرکز را به شما آموزش دهیم، برای آن که درگیری ذهنی شما پایدار بماند. می*خواهیم ذهن شما با جمله جمله کتاب درگیر شود. می*خواهیم که شما یک مطالعه کننده فعال باشید. روشهای سنتی مطالعه که شما پیش از این داشته*اید، شما را از یک مطالعه متمرکز باز می*دارد و باعث می*شود که حواس شما مدام پرت شود.

    ادامه دارد....

    موفق باشید .

    منبع :
    http://forum.pupuol.com/showthread.php?tid=1220


وارد شوید تا پست بفرستید
 

اتصال شما به انجمن آلاء به نظر می‌رسد از دست رفته. لطفا صبر کنید ما سعی می‌کنیم که دوباره شما را متصل کنیم.