انگیزه ای دوباره حتمااا خونده بشه


  • دانش آموزان آلاء

    صحبت های شخصی که از تابستان به دلیل مشکلی شروع نکره و از اواخر مهر و اوایل ابان استارت زده به خوندن و موفق هم شده هیچوقت برای شروع دیر نیس خواستم شماهم ازش استفاده کنین

    اگر از تابستان شروع نکرده‌اید ناامید نشوید

    تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۲

    دانشجوآنلاین: بسیاری از شما تصمیم می‌گیرید در مسیر کنکور از راهنمایی‌های یک مشاور استفاده کنید. یک مشاور خوب فقط در مورد درس خواندن به شما توصیه نمی‌کند. حواس او به خواب و خوراکتان هم هست و برای روحیه و سلامتی شما هم برنامه دارد. محمدمحمود محمدی، از این دسته مشاورهاست. او در کنکور کارشناسی‌ارشد سال 90 رشته مهندسی مکانیک رتبه 5 را به دست آورد و حالا مشاور این رشته در موسسه آموزش عالی آزاد مدرسان شریف است. محمدی کارشناسی خود را از دانشگاه امیرکبیر گرفته و دوران ارشد را در دانشگاه تهران گذرانده است. توصیه‌های او را برای موفقیت در کنکور بخوانید.

    • بعضی از داوطلبان تصور می‌کنند یکی از مهم‌ترین مباحث در مورد کنکور مساله زمان است. اگر به موقع شروع نکنند و مثلا تابستان را از دست بدهند ناامید می‌شوند. تا چه حد این تصور درست است؟

    ایده‌آل این است که داوطلبان از تابستان شروع کنند. در این صورت دست مشاور برای برنامه‌ریزی باز است. دانشجو نیز با آرامش و تمرکز بیشتری درس می‌خواند.

    با وجود این اگر داوطلبی فصل تابستان را از دست بدهد هنوز امکان موفقیت او وجود دارد. حتی اگر فردی دو ماه فرصت داشته باشد مشاور می‌تواند برنامه‌ای برای او بنویسد که به بیشترین سطح آمادگی ممکن برسد.

    ولی به هر حال هر چه زمان کمتر باشد دست مشاور و داوطلب بسته‌تر و کار سخت‌تر می‌شود. در این شرایط داوطلب باید به صورت گزینشی درس بخواند. برای مثال مباحثی را که در آنها کمتر تبحر دارد و تعداد دفعات طرح آنها در کنکور نیز کم است کنار بگذارد. او باید بیشتر وقت خود را صرف موضوعات پرتکرار کند.

    • خود تو چه زمانی شروع کردی؟

    من از تابستان استارت زدم ولی مشکلی برایم ایجاد شد که نتوانستم مسیر را ادامه دهم. در واقع از اواخر مهر یا اوایل آبان به صورت جدی شروع کردم. از محل کار مرخصی گرفتم و به صورت تمام وقت درس می‌خواندم. به همین دلیل مجبور شدم برای یک یا دو درس به شیوه گزینشی عمل کنم. البته قرار نیست یک درس را به صورت کامل حذف کنیم. گزینش را میان سرفصل‌ها انجام می‌دهیم.

    • از اینکه دیر شروع کرده بودی، استرس نداشتی؟

    من از نظر شخصیتی چندان استرسی نیستم. ولی بعضی داوطلبان دیگر ممکن است چنین شخصیتی داشته باشند. به این افراد توصیه می‌کنم خودشان را با دوستانشان مقایسه نکنند. ممکن است آنها زودتر شروع کرده باشند و سرعت درس خواندنشان بالا باشد ولی مشخص نیست با چه میزانی از تمرکز درس می‌خوانند.

    داوطلبان باید تلاش کنند به حداکثر توانایی خود برسند. با چنین نگاهی درس بخوانند که: «من تلاش خودم را می‌کنم و می‌خواهم به بیشترین میزان آمادگی که می‌توانم برسم.» در این صورت موفق می‌شوند.

    خود من هم چنین نگاهی داشتم. به همین دلیل با وجودی که به هر حال کمی هم نگران بودم ولی این احساس زیاد من را اذیت نمی‌کرد و روی تمرکزم برای درس خواندن تاثیری نداشت. فقط باعث شد بود که مراقب باشم زمان بیشتری را از دست ندهم.

    • کسی که فرصت تابستان را از دست می‌دهد و از مهر و آبان مطالعه را شروع می‌کند، برای رسیدن به موفقیت باید چه نکته‌هایی را در نظر بگیرد؟

    از مهر به بعد دو نکته مهم‌تر می‌شود. نخست اینکه در این بازه زمانی داوطلب باید به صورت پیوسته و مداوم درس بخواند. حتی اگر برای او مشکلی ایجاد شد حتی‌الامکان مطالعه را قطع نکند. می‌تواند ساعت‌های آن را در روز کاهش دهد.

    همچنین زمان مطالعه باید سیر افزایشی داشته باشد. برای مثال خود من با سه ساعت در روز شروع کردم. بیشتر از آن انرژی نداشتم. ولی تا موعد نزدیک به کنکور به 12 یا 13 ساعت مطالعه در روز هم رسید. هر هفته حدود نیم ساعت به ساعت‌های مطالعه اضافه می‌کردم. به این ترتیب بدون آنکه فشاری به من وارد شود، ساعت‌های مطالعه خود را به حد ایده‌آل افزایش دادم.

    • در میان صحبت‌هایی که داشتی متوجه شدم روند آمادگی برای کنکور را به دو نیمه تقسیم می‌کنی. در مورد این دو نیمه بیشتر توضیح می‌دهی؟

    بله، بازه زمانی آمادگی برای کنکور را می‌توان به دو نیمه تقسیم کرد. اگر داوطلبی از تابستان شروع کرد این نیمه‌ها طولانی‌تر هستند و اگر از مهر شروع کند کوتاه‌تر.

    بسیاری از ما در طول تحصیل عادت کرده‌ایم در اصطلاح به صورت شب امتحانی درس بخوانیم و فردای امتحان نیز همه مباحث را فراموش کنیم. به همین دلیل مطالعه برای کنکور و به ذهن سپردن حجم زیادی از مطالب در یک بازه زمانی طولانی، برای بسیاری از داوطلبان مشکل است.

    وقتی آنها مسیر آمادگی برای کنکور را آغاز می‌کنند مدتی طول می‌کشد که خودشان را با شرایط درس خواندن برای چنین آزمونی تطبیق بدهند.

    قبل از ایجاد این سازگاری، درصد فراموشی مطالب بالاست و حتی مسائلی مثل چند ساعت نشستن پشت میز برای داوطلبان دشوار است. البته در این مدت با وجودی که میزان اتلاف انرژی داوطلبان بالاست ولی به هر حال آنها بخشی از مباحث را جلو می‎برند.
    برای کسی که از تابستان شروع می‌کند نیمه نخست تا حدود مهر ماه ادامه دارد. در نیمه دوم کار جدی‌تر می‌شود. داوطلب باید ساعت‌های مطالعه را افزایش دهد، کنکوری‌تر درس بخواند و موقع تست زدن زمان را در نظر بگیرد.
    در حالی که در نیمه نخست هدف از تست زدن بیشتر یادگیری است و زمان اهمیت زیادی ندارد. مرور مباحث پیشین هم یکی از کارهای مهمی است که داوطلب باید در نیمه دوم انجام دهد. به ویژه در شش هفته یا یک ماه آخر مرور و تثبیت مباحث اهمیت زیادی دارد.

    • آیا داوطلبی که از مهر استارت کار را می‌زند، باید تعداد ساعت‌هایی را که در روز درس می‌خواند افزایش دهد؟

    ابتدا یک موضوع کلی را بگویم؛ آمادگی برای کنکور در یک بازه زمانی به دست می‌آید. داوطلبان باید انرژی خود را به گونه‌ای تقسیم کنند که در طول این مدت توانایی درس خواندن داشته باشند.

    داوطلبی که از تابستان شروع می‌کند اگر قرار باشد از همان ابتدا روزی 10 ساعت درس بخواند من به شخصه امیدی به موفقیت او ندارم چرا که از زمانی به بعد خسته می‌شود و نمی‌تواند به خوبی ادامه دهد. تقسیم انرژی و افزایش تدریجی ساعت‌های مطالعه اهمیت زیادی دارد.

    در پاسخ به سوال شما باید بگویم کسی که دیرتر شروع می‌کند توانایی و انرژی این موضوع را دارد که در روز، ساعت‌های بیشتری درس بخواند. می‌تواند در بازه زمانی کوتاه‌تری، ساعت‌های بیشتری را مطالعه کند برای مثال روزی 10 ساعت درس مطالعه کند. البته او باید به تدریج ساعت‌ها را افزایش دهد ولی زودتر به این نقطه می‌رسد.

    • تحمل روزی 12 یا 13 ساعت درس خواندن مشکل است. چگونه می‌توانستی انرژی خود را برای این همه ساعت درس خواندن حفظ کنی؟

    نخستین نکته عادت است. وقتی شما کاری را دو هفته پشت سر انجام می‌دهید به آن عادت می‌کنید. برای همین هم افزایش ساعت‌های درس خواندن باید به شیوه‌ای صورت بگیرد که به عادت تبدیل شود.

    اگر فرد به صورت ناگهانی برای مثال بعد از شرکت در یک همایش کنکور یا گفت‌وگو با یکی از دوستانش، چند ساعت اضافه کند نمی‌تواند آن را ادامه دهد. ولی اگر به تدریج ساعت‌ها را افزایش دهد، فشاری به او وارد نمی‌شود و می‌تواند به شرایط عادت کند.

    برای مثال داوطلبان می‌توانند هر هفته 20 دقیقه تا نیم ساعت بیشتر از هفته قبل درس بخوانند. به این ترتیت بدون آنکه متوجه شوند به روزی 10 تا 12 ساعت می‌رسند. خود من به همین صورت و پله پله خودم را به سقفی که گفتم رساندم.

    دومین نکته‌ای که باعث شد بتوانم سختی‌های روزی چندین ساعت درس خواندن را تحمل کنم، هدفی بود که داشتم. برای خودم به صورت دقیق مشخص کرده بودم که می‌خواهم چه رتبه‌ای کسب کنم و در کدام دانشگاه پذیرفته شوم. از ورودی دانشگاه نقاشی کشیده بودم و عکسی از آن هم را در کامپیوتر خود ذخیره کرده بودم. حتی استادی را که می‌خواستم با او درس بگیرم در ذهن داشتم. با فکر کردن به هدفم، انرژی می‌گرفتم.

    • وقتی تمام روز را درس بخوانی مجبور می‌شوی بسیاری از تفریحات و علائق معمول را کنار بگذاری. سخت نیست؟

    پله پله باید به اینجا رسید. من به عنوان مشاور به بچه‌هایی که با آنها کار می‌کنم می‌گویم در هفته‌ها و ماه‌های نخست جمعه‌ها یا روزهای خاصی از هفته را خالی بگذارند و لازم نیست در این روزها درس بخوانند مگر اینکه در طول هفته به برنامه درسی خود عمل نکرده باشند. در این صورت روز تعطیل باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند.

    البته هر چه به نیمه دوم مطالعه نزدیک می‌شویم این روزهای تعطیل باید کاهش یابند. در یکی یا دو ماه آخر ممکن است هیچ روز تعطیلی در نظر گرفته نشود. در آن زمان مشاور برای ساعت به ساعت روزهای جمعه داوطلبان نیز برنامه‌ریزی می‌کند.

    • کارشناسان می‌گویند فرایند آمادگی برای کنکور منحصر به درس خواندن نیست. مسائلی مانند ورزش و تغذیه هم در این مسیر مهم هستند. به عنوان یک مشاور چه توصیه‌‌هایی برای داوطلبان داری؟

    یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که داوطلبان باید رعایت کنند مصرف آب کافی است. در این دوران مغز آنها انرژی زیادی را صرف می‌کند و نباید اجازه بدهند مغز و بدنشان با مشکل کمبود آب مواجه شود. خود من بعد از هر یک ساعت درس خواندن یک لیوان آب می‌خوردم.

    علاوه بر آب، ویتامین‌ها نیز باید به صورت کامل به بدن برسند. داوطلبان با مصرف انواع غذهای مقوی، میوه و در صورت نیاز و با تجویز پزشک قرص‌های ویتامین باید این مواد مورد نیاز بدن را تامین کنند.

    از مهر به بعد دو نکته مهم‌تر می‌شود: به صورت پیوسته و مداوم درس بخواند و زمان مطالعه رو به افزایش باشد

    داوطلبان باید از نور آفتاب و هوای آزاد هم به اندازه کافی بهره ببرند. آفتاب افسردگی و خمودی را از آنها دور می‌کند. اگر فرد بیش از حد در محیط سربسته بماند ممکن است دچار افسردگی شود. بهتر است داوطلبان 20 دقیقه تا نیم ساعت در روز بیرون از خانه قدم بزنند.

    همچنین در ساعت‌های مطالعه از مواد مغذی استفاده کنند مانند خرما، کشمش و بیسکوئیت. این مواد کمک می‌کنند انرژی آنها برای درس خواندن حفظ شود.

    حرکت‌های کششی هنگام پشت میز نشستن هم به داوطلبان کمک می‌کند خستگی ناشی از ساعت‌ها درس خواندن را رفع کنند.

    مشاور من هنگامی که برای کنکور آماده می شدم، بعضی از این توصیه‌ها را در برنامه‌هایم گنجاند. خود من هم در منابع مختلف جستجو کردم و اطلاعاتی در این زمینه‌ها به دست آوردم. فکر می‌کنم عمل به آنها در موفقیتم تاثیر قابل توجهی داشت.

    • فرض کنیم داوطلبان همه این کارها را انجام داده‌اند و رسیده‌اند به روز کنکور. بعضی افراد در این روز دچار استرس شدیدی می‌شوند که روی عملکرد آنها تاثیر می‌گذارد. چگونه می‌توانند این استرس را کنترل کنند.

    استرس زمانی به وجود می‌آید که فرد دید کافی نسبت به مساله و شرایطی که می‌خواهد با آن روبه‌رو شود، نداشته باشد. به همین دلیل داوطلبان باید قبل از رسیدن به موعد کنکور و با تمرین‌های کافی، سعی کنند استرس را کاهش دهند.

    تمرین کنکور، شرکت در آزمون‌های آزمایشی است. هنگامی که داوطلبی هشت بار در آزمون آزمایشی شرکت می‌کند به این معناست که هشت بار شرایط و استرس کنکور را تجربه کرده است.

    داوطلبان باید به صورت جدی در جلسه آزمون‌های آزمایشی حاضر شوند و تصور کنند در جلسه کنکور نشسته‌اند. این موضوع استرس آنها را کاهش می‌دهد.

    شرکت در این آزمون‌ها یک فایده دیگر هم دارد؛ باعث می‌شود داوطلبان به ایرادات و ضعف‌های خود در پاسخگویی به سوالات پی ببرند. در این صورت می‌توانند اشتباهات خود را تصحیح کنند و برای ضعف‌ها راه‌حلی پیدا کنند.

    برای مثال خود من در جلسه‌های کنکور آزمایشی موسسه مدرسان شریف متوجه شدم که نیم ساعت اول آزمون را تا حدی گیج هستم و در اصطلاح هنگ می‌کنم. دنبال راه‌حل این موضوع گشتم که چگونه تمرکز خود را افزایش دهم و نیم ساعت را از دست ندهم. به این نتیجه رسیدم که این زمان گیجی را به قبل از کنکور منتقل کنم. به این منظور قبل از شروع جلسه آزمون حدود نیم ساعت جدول‌های سودوکو حل می‌کردم. این کار باعث می‌شد تمرکز ذهنی من افزایش پیدا کند.

    به همین دلایل است که کنکور اصلی نباید نخستین آزمونی باشد که داوطلبان در آن شرکت می‌کنند. اگر قبل از آن حدود هشت بار در آزمون‌های مشابه شرکت کرده باشند استرس کمتری خواهند داشت.

    ممکن است بعضی از داوطلبان در مورد نتیجه‌ای که کسب می‌کنند استرس داشته باشند. در صورتی که مسیر خود را مشخص کرده باشند که اگر در کنکور پذیرفته شوند به کجا می‌روند و اگر موفق نشوند به چه مسیری، این استرس هم قابل کنترل است.

    داوطلبان باید به این موضوع فکر کنند که تلاش خود را کرده‌اند. البته این نکته را هم بگویم که تا حدی از استرس در اصطلاح چاشنی کار است و نمی‌توان گفت هیچ استرسی نباید وجود داشته باشد.

    • و به عنوان سخن آخر چه توصیه‌های دیگری برای داوطلبان داری.

    یکی از نکته‌هایی که در مورد روز کنکور اهمیت دارد ساعت بیدار شدن داوطلبان از خواب است. جلسه آزمون بسیاری از رشته‌ها در نوبت صبح و از ساعت 8 برگزار می‌شود.

    داوطلبان باید صبح زود بیدار شوند تا بتوانند به موقع به محل آزمون برسند. به همین دلیل شب قبل هم باید به موقع خوابیده باشند تا هشت ساعت خواب آن هم کامل شود.

    تنظیم این ساعت‌ها در شب کنکور معمولا به سختی انجام می‌شود. داوطلبان حداقل باید یک ماه قبل از کنکور ساعت خواب و بیداری خود را با این برنامه تنظیم کرده باشند. برای مثال ساعت 10 تا 11 بخوابند و ساعت 5 تا 5:30 بیدار شوند.

    البته اگر به این شیوه عادت ندارند به تدریج می‌توانند ساعت بدن خود را تنظیم کنند. اگر معمولا ساعت 10 بیدار می‌شوند مدتی 9:30 بیدار شوند. به همین ترتیب نیم ساعت عقب بکشند تا به زمان ایده‌آل برسند.

    بعد از بیدار شدن از خواب در صبح روز کنکور، انجام چند حرکت کششی به داوطلبان کمک می‌کند از حالت خواب‌آلودگی و خمودی خارج شوند.

    یکی دیگر از نکته‌هایی که داوطلبان باید رعایت کنند خوردن یک صبحانه کامل است که به اندازه کافی مواد قندی داشته باشد. البته شب قبل هم بهتر است غذای چرب و سنگین نخورده باشند.

    از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتی، ممنونم.


وارد شوید تا پست بفرستید
 

اتصال شما به انجمن آلاء به نظر می‌رسد از دست رفته. لطفا صبر کنید ما سعی می‌کنیم که دوباره شما را متصل کنیم.