سوال درباره ی غشای پایه و بافت پوششی



  • ایا غشای پایه جز بافت پوششی هست؟
    خیلی سبز:اره هست
    کتاب درسی:بخشی است در زیر بافت پوششی که...(یعنی جز ان نیست درواقع)
    بقیه:غشای پایه بافت نیست بلکه...



  • بافت پوششی توسط غشای پایه از بافت زیرین خود جدا میشود. غشای پایه علاوه بر حفاظت از بافت پوششی مسئول - کنترل جهتگیری سلول ها - ارتباط سلول ها با سایر بافت ها و ترمیم بافت پوششی میباشد اما جزیی از بافت پوششی نیست



  • سدیم نقش ساختاری دارد ؟
    ساقه زنبق فتوسنتز می کند یا نه ؟


  • دانش آموزان آلاء

    ابهام:در مورد فصل 1 زيست چهارم در مبحث تنظيم بيان يوكاريوتي بين متن كتاب با شكل ان اختلاف وجود دارد.حالا سوال اينكه rna پلي مراز قبل از تشكيل حلقه به راه انداز متصل مي شود(متن كتاب) يا بعد از تشكيل حلقه (شكل كتاب)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



  • [quote=farifari;16535]ابهام:در مورد فصل 1 زيست چهارم در مبحث تنظيم بيان يوكاريوتي بين متن كتاب با شكل ان اختلاف وجود دارد.حالا سوال اينكه rna پلي مراز قبل از تشكيل حلقه به راه انداز متصل مي شود(متن كتاب) يا بعد از تشكيل حلقه (شكل كتاب)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟[/quote]ببین این نکات رو یاد بگیر:0.هر ژنی در یوکاریوت ها توالی افزاینده ندارد، بنابراین در شروع رونویسی ازژن های یوکاریوتی ، الزاما نباید انتظار تشکیل حلقه در dna داشت1.قطعا قبل از اتصال rnaپلمیراز به راه انداز،گروهی از عوامل رونویسی زودتر به راه انداز متصل می شوند.سپس آنزیم rna پلی مزار به این مجموعه پروتئینی متصل شده و در نهایت راه انداز شناسایی می شود2.اتصال فعال کننده به توالی افزاینده می تواد قبل،حین یا حتی بعد از فرآیند های نام برده شده باشد اما تشکیل حلقه در dna و قرار گرفتن افزاینده در کنار راه انداز بعد از اتصال rna پلی مراز به عوامل رونویسی صورت میگیرد


  • دانش آموزان آلاء

    ممنون از راهنمايي خوبتان.پيش دانشگاهي هستيد يا فارغ التحصيل؟اوضاع درس خواندن خوب پيش مي رود؟



  • [QUOTE=farifari;16540]ممنون از راهنمايي خوبتان.پيش دانشگاهي هستيد يا فارغ التحصيل؟اوضاع درس خواندن خوب پيش مي رود؟[/QUOTE]خواهش میکنمفارغ التحصیلاوضاع درس خوندن خیلی خوب پیش میرهبهتر ه م شده از وقتی که با آلاء همهنگ شدمالبته اگه [MENTION=5]sohrab[/MENTION] یکمی از این بی توجهیش به فیلم و جزوات کم کنه ، درس خوندن خیلی خیلی بهتر هم میشه با اساتید آلاء


  • دانش آموزان آلاء

    يه راهنمايي ديگه ميخواستم.من در مورد تستاي محاسباتي رمزها و ميوز و اينجور چيزا خيلي نگران هستم توي بانك تست ها سوالاي سختي اورده شده.در مورد اين مدل سوالات بايد چيكار كنم؟


  • دانش آموزان آلاء

    ديدم جواب سوالمو ندادن گفتم خودم جواب خودمو بدم تو ذوقم نخوره.ببين اقا فريبرز خيلي خودتو در گير محاسبات در زيست نكن وارد اين بازي هاي پيچيده كمك درسي ها نشو وارد اين بازارگرمي ها نشو به درساي ديگه هم برس كلي درس هس كه بايد بخوني



  • منم سوال دارملیپید ها از درشت مولکولها هستند?کتاب : pr کربوهیدرات وDNA درشت مولکول است گاج نقره ای: لیپید از درشت مولکولها نیستحالا جزوه ی اقای امینی راد :pr کربوهیدرات وDNA و لیپید درشت مولکول اند تو فیلم شونم گفتن سر کلاس لیپید درشت مولکول است اما پلی مر نیست


  • دانش آموزان آلاء

    بچه هاي تجربي من سوالات كنكور نمودار هورمون هاي زنانه رو داشتم بررسي مي كردم ديدم خيلي بيان هاي متفاوتي از اين نمودار ميتوان استخراج كرد.لطفا اگه جمله و گزاره خاصي در جزوه هاتون دبيراتون گفتن اينجا به اشتراك بذاريد.[IMG]http://sanatisharif.ir/SanatiSharif-forum-ala/attachment.php?attachmentid=947&stc=1[/IMG]


  • دانش آموزان آلاء

    [QUOTE=farifari;16584]بچه هاي تجربي من سوالات كنكور نمودار هورمون هاي زنانه رو داشتم بررسي مي كردم ديدم خيلي بيان هاي متفاوتي از اين نمودار ميتوان استخراج كرد.لطفا اگه جمله و گزاره خاصي در جزوه هاتون دبيراتون گفتن اينجا به اشتراك بذاريد.[IMG]http://sanatisharif.ir/SanatiSharif-forum-ala/attachment.php?attachmentid=947&stc=1[/IMG][/QUOTE[COLOR=#0000cd]باز هم براي اينكه تو ذوقم نخوره كه سوالمو هيچكي نيس جواب بده خودم دس به كار ميشم .[/COLOR][COLOR=#008000][SIZE=3]ببين اقا فريبرز طراحان زيست كنكور هر سال پيش خودشون ميگن بايد چن تا تست تاليف كنيم كه هيچكي نتونه جوابش بده و يكي از جاهايي كه جون ميده واسه ابهام زايي تستي همين نموداره هورمونه.از طرفي اين نمودار يه سري نكاتش توي متن درس كتاب هم هست و بيشمار نكته ديگه هم داره كه فقط از توي خودش ميشه در اورد و اصلا ربطي به متن درس نداره بنابراين بايد كل نمودار رو توي ذهنت بي كم و كاست بتوني مجسم كني :افت و خيزها و تلاقي نمودارها و زمان تقريبي هر كدوم رو به ذهنت بسپار.مثلا يه دفعه طراح جمله سازي ميكنه كه:چند جمله جاي خالي را به درستي تكميل ميكند: در مدت يك چرخه جنسي زنانه همزمان با كاهش هورمون محرك فوليكولي مي تواند..............1-هورمون استتروژن در حال كاهش باشد 2-هورمون استروژن در حال افزايش باشد 3-هورمون پروژسترون تقريبا ثابت باشد 4-هورمون پروژسترون نسبت به قبل افزايش اندك يافته باشد. [/SIZE][/COLOR][SIZE=3][COLOR=#ff0000]د[/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=#ff0000]يدي يه دفعه سنكوب ميكني كه اي خدا اين همه ريزه كاري نمودار رو يادم نيست كه و تست پر كلاغ پر ميشي.به همين سادگي[/COLOR][/SIZE]


  • ادمین

    [quote=farifari;16584]بچه هاي تجربي من سوالات كنكور نمودار هورمون هاي زنانه رو داشتم بررسي مي كردم ديدم خيلي بيان هاي متفاوتي از اين نمودار ميتوان استخراج كرد.لطفا اگه جمله و گزاره خاصي در جزوه هاتون دبيراتون گفتن اينجا به اشتراك بذاريد.[IMG]http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/attachment.php?attachmentid=947&stc=1[/IMG][/quote]سلام ...خب من دیدم اینا به ذهنم رسید امیدوارم واست جدید باشن:
    1)غلظت lh وfsh همیشه از استروژن و پروژسترون بیشتره ..باتوجه به اینکه نمودارشون توی کل دوره بالای نمودار lh وfshقرار گرفته
    2)تو روز 13 ام بیشترین اختلاف بین ترشح استروژن و پروژسترون وجود داره و همینطور بیشترین اختلاف بین lh , fshهست (حالا شایدم درستش روز 12 باشه ..تقریبی گفتم آخه نمودار همه روزارو مشخص نکرده)
    3)ترشح lhهمواره از fshبیشتره (نمودار lh توی کل دوره بالای نمودار fsh قرار گرفته)
    4)از روز 14 به بعد که جسم زرد تشکیل میشه ،اندازه جسم زرد اول بزرگ میشه بعدشکوچیک میشه ...(عجب نکته مهمی:)
    5)تخمک همیشه چسبیده به دیواره فولیکول هست (وسط مسط نمیره همون چسبیده به دیواره)

    [url=http://bioogy.blog.ir/post/14/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86]نکات چرخه جنسی زنان :: زیست شناسی کنکور[/url]



  • سلام...من یک سوال از فصل دوم زیست سال دوم دارم ممنون میشم اگه دوستان لطف کنن و پاسخ سوالمو بدن....غشای لیزوزوم چگونه از گزند آنزیم های لیزوزومی که در خودش جای داده در امان میمونه؟؟این آنزیم ها چرا به غشای لیزوزوم آسیب نمیزنن؟؟
    تشکر از توجهتان



  • سلام
    می دونم سوال مسخره ایه ولی سواله دیگه پیش میاد.
    تو کتاب زیست2 نوشته که دفاع غیراختصاصی در برابر اغلب میکروب ها یکسان عمل می کنه.
    چرا اغلب؟ مگه غیراختصاصی نیست؟
    می شه یه مثال بزنید لطفا؟


  • دانش آموزان آلاء

    [QUOTE=kazem;16692]سلام...من یک سوال از فصل دوم زیست سال دوم دارم ممنون میشم اگه دوستان لطف کنن و پاسخ سوالمو بدن....غشای لیزوزوم چگونه از گزند آنزیم های لیزوزومی که در خودش جای داده در امان میمونه؟؟این آنزیم ها چرا به غشای لیزوزوم آسیب نمیزنن؟؟
    تشکر از توجهتان[/QUOTE]/5[COLOR=#008000][SIZE=3][FONT=palatino linotype]كاظم جان من توي وب سرچ كردم اينجور متوجه شدم كه براي فعاليت آنزيم هاي درون ليزوزوم pH خاصي نياز است(پي اچ 4/5-5) كه اين مطلب pH رو توي فصل 1 زيست دوم خونديم.از طرفي در غشاي ليزوزوم تعدادي پمپ (پروتئين هايي كه نقش تلمبه كردن يون ها رو دارند) وجود داره كه يونهاي H+ رو از بيرون وارد ليزوزوم ميكنن تا PH داخل ليزوزوم كاهش پيدا كنه و به اون بازه گفته شده برسه تا آنزيم ها فعال بشن ولي عمل اين پمپ ها به گونه اي هست كه مقدار H+ در اطراف غشا خيلي خيلي زياد ميشه و در نتيجه PH اطراف غشا خيلي خيلي پايين مياد به طوري كه انزيم ها تو اين درجه پايين PH ديگه نمتونن فعاليت كنن و غشا محفوظ مي مونه از تجزيه شدن.يعني عمل اون پمپ ها طوري هست كه PH اطراف غشا رو پايين تر از بازه گفته شده مياره و در نتيجه انزيم ها در اطراف غشا نمتونن فعال باشن و بزنن غشا رو خراب كنن.ارتباط PH با ميزان يون هيدروژن را هم در شيمي پيش و هم چنين فصل 7 زيست دوم(كليه) خوانده ايم.

    [/FONT][/SIZE][/COLOR]



  • خیلی ممنونم از پاسخ کاملتون



  • [QUOTE=fatemeh77;16695]سلام
    می دونم سوال مسخره ایه ولی سواله دیگه پیش میاد.
    تو کتاب زیست2 نوشته که دفاع غیراختصاصی در برابر اغلب میکروب ها یکسان عمل می کنه.
    چرا اغلب؟ مگه غیراختصاصی نیست؟
    می شه یه مثال بزنید لطفا؟[/QUOTE]سلام ...باتوجه به اینکه همه میکروب ها بیماری زا نیستند میتونیم این قید اغلب رو توجیه کنیم برای مثال میکروب هایی که توی روده زندگی میکنن و برای بدن ما مفید هستن رو در نظر بگیرید،دفاع غیر اختصاصی به این میکروب ها آسیبی وارد نمیکنه به همین دلیل گفته شده که در برابر "اغلب "میکروبها...



  • [QUOTE=kazem;16712]سلام ...باتوجه به اینکه همه میکروب ها بیماری زا نیستند میتونیم این قید اغلب رو توجیه کنیم برای مثال میکروب هایی که توی روده زندگی میکنن و برای بدن ما مفید هستن رو در نظر بگیرید،دفاع غیر اختصاصی به این میکروب ها آسیبی وارد نمیکنه به همین دلیل گفته شده که در برابر "اغلب "میکروبها...[/QUOTE]

    آفرین, اینم فکریه...
    من فکر کردم منظورش اغلب میکروب های بیماری زاست...
    پس این یعنی اغلب میکروب ها, بیماری زا هستند؟
    خیلی خیلی ممنون



  • [QUOTE=fatemeh77;16713]آفرین, اینم فکریه...
    من فکر کردم منظورش اغلب میکروب های بیماری زاست...
    پس این یعنی اغلب میکروب ها, بیماری زا هستند؟
    خیلی خیلی ممنون[/QUOTE]خواهش میکنم


وارد شوید تا پست بفرستید
 

اتصال شما به انجمن آلاء به نظر می‌رسد از دست رفته. لطفا صبر کنید ما سعی می‌کنیم که دوباره شما را متصل کنیم.