جزوه و روزی یک تست آرایه های ادبی



  • با سلام دوستان عزیز
    آرایه های ادبی سهمیش 3 تست در کنکوره که میشه 12 درصد
    ما تو دبیرستان آرایه های ادبی رو تابستون درس میدم وبعد هفته ای 5 الی 10 تا تست به عنوان تکلیف به بچه ها داده میشه . که با بررسی هایی که روی کارنامه های اونا تو کنکور سراسری انجام شده به این نتیجه رسیدیم که این کار نتیجه بخشه

    بنابراین من از امروز روزی یه تست ارایه قرار میدم با جوابش امیدوارم که شما هم نتیجه بگیرید.
    شاید بگید پس درسنامش کو نمیشه که آرایه ها رو ندونیم و تست بزنیم در جوابتون باید بگم :

    بخش بیاموزیم در پایان این درس ها که در زیر میاد مرجع اصلیه (کلی کتاب کمک آموزشی تو بازار واسه آرایه ها هست اما من توصیه میکنم هیچ کدوم از این کتاب ها رو نخرید چون همشون یه توضیح کوتاه دادن و معمولا با خوندن اونا همون چیزی رو متوجه میشید که با خوندن مرجع اصلی هم به اون نتیجه میرسید)
    پس شد بخش بیاموزیم ها در پایان درس های :ادبیات اول دبیرستان (درس3و6و8) ادبیات دوم دبیرستان (درس1و2و5و12و17و23) ادبیات سوم دبیرستان (درس2و8)

    آرایه های ادبی با تکرار و تمرین اسون میشه اول همه ی بخش های بالا رو بخونید بعد برید سراغ تست .

    اگه خیلی به داشتن درسنامه اصرار دارید من به زودی یه درسنامه که واسه انتشارات دریافته رو واسه دانلود میزارم

    حالا بریم سراغ تست اول

    کدام آرایه در بیت زیر دیده نمی*شود؟

    1. روا مدار خدایا که در حریم وصال / رقیب محرم و هجران نصیب من باشد (تضاد- استعاره)
    2. من آن نگین سلیمان به هیچ نستانم / که گاه گاه بر او دست اهرمن باشد(تلمیح- مجاز)
    3. صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد /ور نه اندیشه ی این کار فراموشش باد (اسلوب معادله- تناسب)
    4. و آن که یک جرعه می از دست تواند دادن /دست با شاهد مقصود در آغوشش باد (تشبیه- کنایه).
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      پایخ ::courage:

    گزینه 3. این بیت اسلوب معادله ندارد. استعاره گزینه 1 «حریم وصال» است: وصال مثل جای مقدسی که حریم دارد مثل حریم کعبه، حریم مسجد و ... . وصال و هجران تضاد است. در گزینه 2 «نگین» مجاز از انگشتر است و تلمیح دارد به داستان جنی که انگشتر سلیمان را ربود. در گزینه 4 «شاهد مقصود» اضافه تشبیهی است: مقصود مثل زیبارویی است که آن را در آغوش می*کشند.



  • @behnam;2407 said:

    با سلام دوستان عزیز آرایه های ادبی سهمیش 3 تست در کنکوره که میشه 12 درصد ما تو دبیرستان آرایه های ادبی رو تابستون درس میدم وبعد هفته ای 5 الی 10 تا تست به عنوان تکلیف به بچه ها داده میشه . که با بررسی هایی که روی کارنامه های اونا تو کنکور سراسری انجام شده به این نتیجه رسیدیم که این کار نتیجه بخشه بنابراین من از امروز زوزی یه تست ارایه قرار میدم با جوابش امیدوارم که شما هم نتیجه بگیرید. شاید بگید پس درسنامش کو نمیشه که آرایه ها رو ندونیم و تست بزنیم در جوابتون باید بگم بخش بیاموزیم در پایان این درس ها که در زیر میاد مرجع اصلیه (کلی کتاب کمک آموزشی تو بازار واسه آرایه ها هست اما من توصیه میکنم هیچ کدوم از این کتاب ها رو نخرید چون همشون یه توضیح کوتاه دادن و معمولا با خوندن اونا همون چیزی رو متوجه میشید که با خوندن مرجع اصلی هم به اون نتیجه میرسید) پس شد بخش بیاموزیم ها در پایان درس های :ادبیات اول دبیرستان (درس3و6و8) ادبیات دوم دبیرستان (درس1و2و5و12و17و23) ادبیات سوم دبیرستان (درس2و8)
    آرایه های ادبی با تکرار و تمرین اسون میشه اول همه ی بخش های بالا رو بخونید بعد برید سراغ تست .اگه خیلی به داشتن درسنامه اصرار دارید من به زودی یه درسنامه که واسه انتشارات دریافته رو واسه دانلود میزارم

    کدام آرایه در بیت زیر دیده نمی*شود؟

    1. روا مدار خدایا که در حریم وصال / رقیب محرم و هجران نصیب من باشد (تضاد- استعاره)
    2. من آن نگین سلیمان به هیچ نستانم / که گاه گاه بر او دست اهرمن باشد(تلمیح- مجاز)
    3. صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد /ور نه اندیشه ی این کار فراموشش باد (اسلوب معادله- تناسب)
    4. و آن که یک جرعه می از دست تواند دادن /دست با شاهد مقصود در آغوشش باد (تشبیه- کنایه).
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      پایخ ::courage:

    گزینه 3. این بیت اسلوب معادله ندارد. استعاره گزینه 1 «حریم وصال» است: وصال مثل جای مقدسی که حریم دارد مثل حریم کعبه، حریم مسجد و ... . وصال و هجران تضاد است. در گزینه 2 «نگین» مجاز از انگشتر است و تلمیح دارد به داستان جنی که انگشتر سلیمان را ربود. در گزینه 4 «شاهد مقصود» اضافه تشبیهی است: مقصود مثل زیبارویی است که آن را در آغوش می*کشند.

    اینم درس نامه ارایه های ادبی
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405511707.pdf


  • مدیر

    بسیار عالی این درسنامه توسط دکتر هامون سبطی از انتشارات دریافت هست، اینکه هر روز یه تست قرار می دید واقعا عالی است،

    دوستان اگر سوال داشتند تاپیک جداگانه بزنند،
    و لطفا هر روز تست ها را پاسخ به همین پست ارسال کنید و من این موضوع را مهم می کنم

    ​اگر می خواهید این موضوع را پرینت کنید، از ابزارهای موضوع -> پرینت را انتخاب نمایید.



  • با سلام همان طور که وعده داده بودم هر روز یک تست قرار میدم با جواب اینم تست دوم

    در کدام گزینه ایهام *و تلمیح نمی*بینید؟

    1. بر مهر چرخ و شیوه*ی او نیست اعتماد /ای وای بر کسی که شد ایمن ز مکر وی
    2. جهان پیر رعنا را ترحم در جبلت نیست / ز مهر او چه می*پرسی در او همت چه می*بندی
    3. اورنگ کو گلچهر کو نقش وفا و مهر کو /حالی من اندر عاشقی داو تمامی میزنم
    4. ز دوستان تو آموخت در طریقت مهر /سپیده دم که صبا چاک زد شعار سیاه

    پاسخ:

    گزینه 4: مهر ایهام تناسب دارد. معنی اصلی طریق محبت است و مهر در معنی خورشید با سپیده دم تناسب دارد. در سایر گزینه ها:
    گزینه 1: مهر ایهام دارد: خورشید و محبت. تلمیح به بی اعتباری دنیا.
    گزینه 2: مشابه گزینه پیش.
    گزینه 3: وفا و مهر نام عاشق و معشوقی مشابه لیلی و مجنون بوده است. بنابراین هم تلمیح دارد و هم ایهام.

    خود تست :
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405589388.pdf
    پاسخ تست:
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405589431.pdf



  • با سلام سومین روز وسومین تست

    در کدام دو بیت تشبیه، ایهام و تناسب دیده می*شود؟

    • الف- آن ترک پری چهره که دوش از بر ما رفت / یا رب چه خطا دید که از راه خطا رفت

    • ب- دو چشم شوخ تو برهم زده خطا و حبش / به چین زلف تو ماچین و هند داده خراج

    • ج- پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت / آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد

    • د- غمزه* ی شوخ تو خونم به خطا می*ریزد / فرصتش باد که خوش فکر صوابی دارد

    1. الف و د / 2- ج و ب 3- ب و د / 4- الف و ب
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      پاسخ :
      گزینه 4. توضیح ابیات:
      الف: در «پری*چهره» تشبیه دیده می*شود. یعنی آن*که چهره*ای چون پری دارد. «خطا»ی دوم در بیت ایهام دارد. یکی به معنی «اشتباه»، و
      دیگری شهری در ترکستان چین به پروراندن خوبرویان و آهوی مشک مشهور است. در معنی اخیر، این واژه با «ترک» مصرع اول تناسب دارد.
      در باقی گزینه*ها:
      ب: این گزینه هم صحیح است. گزینه 2: چین در مصرع دوم ایهام دارد: «چین و شکن» و «کشور چین». (در معنی اخیر زلف یار به کشور تشبیه شده است.) تناسب بین خطا و حبش و چین و ماچین و هند نیز مشهود است. (خطا در مصرع اول با توجه به توضیح گزینه*ی پیش ایهام تناسب دارد.)
      گزینه 3: هیچ یک از موارد دیده نمی شود.
      گزینه 4: تشبیه و ایهام دیده نمی*شود. خطا در این بیت تنها یک معنی دارد. بین غمزه و شوخ خون ریختن می*توان تناسب قائل شد.
      خنده و گریه*ی عشاق ز جایی دگر است / می*سرایم به شب و وقت سحر می*مویم(ایهام تناسب عشاق)

    خود تست:
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405696900.pdf
    پاسخ تست :
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405696947.pdf



  • سلام اینم تست چهارم

    در کدام گزینه ایهام، تشخیص و تناسب نمی*بینید؟

    1. به تنگ چشمی آن ترک لشگری نازم / که حمله بر من مسکین یک قبا آورد
    2. به مردمی که دل دردمند حافظ را /مزن به ناوک دلدوز مردم افکن چشم
    3. من از بازوی خود دارم بسی شکر / که زور مردم*آزاری ندارم
    4. مراد دل ز تماشای باغ عالم چیست؟ / به دست مردم چشم از رخ تو گل چیدن.
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      پاسخ :
      گزینه 3: در این بیت فقط مراعات بین زور و بازو دیده می شود و سایر موارد وجود ندارد.
      گزینه 1:ایهام:تنگ چشمی: یکی چشمهای باریک و دیگری حرص و طمع.
      گزینه 2: ایهام: مردم افکن به دو معنای افکننده ی انسان و افکننده ی مردمک چشم. تشخیص: نسبت دادن ناوک انداختن به چشم. تناسب:مردم،چشم
      گزینه 4:در بیت ایهام تناسب وجود دارد.مردم به معنای مردمک چشم است اما معنای دیگرش(انسان) با دست،چشم و رخ تناسب دارد. هم چنین نسبت دادن گل چیدن به دست مردمک چشم تشخیص است.

    خود تست:
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405792133.pdf
    پاسخ تست:
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405792234.pdf



  • تست پنجم :

    کدام گزینه ایهام ندارد؟

    1. خزینه*ی دل حافظ به زلف و خال مده / که کارهای چنین حد هر سیاهی نیست
    2. سواد زلف سیاه تو جاعل الظلمات / بیاض روی چو ماه تو فالق الاصباح
    3. ز بنفشه تاب دارم که ز زلف او زند دم / تو سیاه کم بها بین که چه در دماغ دارد
    4. دی گله*ای ز طره*اش کردم و از سر فسوس / گفت که این سیاه کج گوش به من نمی*کند.
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      پاسخ:
      گزینه 2:در این گزینه ایهام وجود ندارد.
      در سایر گزینه ها کلمه ی سیاه ایهام دارد:1- سیاه رنگ 2- غلام سیاه پوست. ضمنا سواد و بیاض به ترتیب به معنای چرکنویس و پاکنویس با هم ایهام تناسب دارند.

    خود تست:
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405878314.pdf
    پاسخ تست:
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405878442.pdf



  • کدام آرایه را دربیت زیر نمی*بینید؟
    « سلامی چو بوی خوش آشنایی / بر آن مردم دیده*ی روشنایی»

    1. استعاره*ی مکنیه و تشبیه
    2. تتابع اضافات و حس*آمیزی
    3. حسن تعلیل و واج*آرایی
    4. ایهام و تناسب.
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      ..
      .
      .
      .
      پاسخ:
      گزینه 3:در بیت حسن تعلیل و واج آرایی وجود ندارد.
      گزینه 1: استعاره مکنیه: برای آشنایی بو فرض کردن یعنی آشنایی گلی است که بودارد. تشبیه: سلام به بوی خوش آشنایی
      گزینه 2: تتابع اضافات: مردمف دیده*یف روشنایی دو مضاف*الیه پشت سر هم آمنده و تتابع اضافات را شکل داده است. استعاره مصرحه: مردم دیده استعاره از یار است.
      گزینه 4:ایهام : مردم ، تناسب: مردم، دیده، روشنایی

    خود تست:
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01406002990.pdf
    پاسخ تست:
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01406003056.pdf



  • در کدام گزینه ایهام، کنایه و تشخیص دیده می*شود؟

    1. به بوی نافه*ای کآخر صبا زان طره بگشاید /زتاب جعد مشکینش چه خون افتاد در دلها
    2. مژه*ی سیاهت ار کرد به خون ما اشارت / ز فریب او بیندیش و غلط مکن نگارا
    3. دور دار از خاک و خون دامن چو بر ما بگذری / کاندرین ره کشته بسیارند قربان شما 4.چنین که صومعه آلوده شد ز خون دلم / گرم به باده بشویید حق به دست شماست
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      پاسخ:
      گزینه 1:ایهام:بوی(توضیح در سؤالات پیشین ذکر شد). کنایه: خون در دل افتادن: دچار رنج و درد شدن. تشخیص: گشودن طره به باد صبا نسبت داده شده.
      گزینه 2:تنها تشخیص دیده می شود: اشارت کردن به کشتن کسی توسط مژه ی چشم.
      گزینه 3: هیچ موردی دیده نمی شود..
      گزینه 4: ایهام: حق به دست شما است:1- حق با شما است. 2- آنچه در دست شماست حق است.

    خود تست:
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01406003297.pdf
    پاسخ تست:
    http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01406003339.pdf



  • ممنون🐅🐅


وارد شوید تا پست بفرستید
 

اتصال شما به انجمن آلاء به نظر می‌رسد از دست رفته. لطفا صبر کنید ما سعی می‌کنیم که دوباره شما را متصل کنیم.