(تفاوت سال چهارم با سال*هاي قبل) (آماده كردن اتاق مطالعه) (شرايط مديريت كردن )



  • [h=1]هیچ مقاله مشاوره ایی وحی الهی نیست پس هر بخش را سعی کنید شخصی سازی کنید [/h][h=1]•تفاوت سال چهارم با سال*هاي قبل
    •آماده كردن اتاق مطالعه
    •شرايط مديريت كردن برنامه[/h] اميدوارم بعد از برطرف كردن خستگي و پرداختن به كمي تفريح، آماده*ي قرارگرفتن در برنامه*ي يك*ساله*ي سال چهارم دبيرستان شده باشي. در اين دوره*ي چهارساله كه در يك سال جمع شده است بايد با ****هدف*گذاري و برنامه*ريزي**** منظم انجام شود.
    ****هدف*گذاري:**** يعني بداني دنبال چه چيزي هستي و قرار است به كجا برسي.
    ****برنامه*ريزي:**** با توجه به هدفي كه انتخاب كرده*اي ****برنامه*هاي بلندمدت**** (شركت در آزمون سراسري در تيرماه ۹۳)، ****ميان*مدت**** (شركت در آزمون*هاي آزمايشي كه به صورت مرحله*اي دو يا سه هفته يك بار برگزار مي*شود) و ****كوتاه*مدت**** (هم*راهي با برنامه*ي كلاس درسي و آزمون*هاي داخلي مدرسه) را دنبال كني.
    يعني بايد هدفت را خوب بشناسي و براي رسيدن به آن لحظه*شماري كني. چنين تفكري باعث به*وجود آمدن انگيزه*هاي دروني مي*شود.
    انگيزه*ي دروني: كشش و ميل (اشتياق) دروني انسان نسبت به آن چيزي كه به*دنبال به*دست آوردنش است و حاضر به هر گونه تلاشي براي رسيدن به آن مي*باشد.
    انگيزه*ي بيروني: كشش و ميلي كه در انسان به*دليل مشوق*هاي محيطي مانند اهداي جايزه از طرف مدرسه و يا به*دليل رقابت با ديگران به*وجود مي*آيد.
    لازم است بدانيد كه انگيزه*هاي دروني، ماندگاري بيش*تري نسبت به انگيزه*هاي بيروني دارند و تو با داشتن آن مي*تواني بدون احساس خستگي، تمام تلاشت را بدون وقفه تا پايان كنكور انجام دهي. * سال چهارم با سال*هاي گذشته تفاوت زيادي دارد كه بايد به آن*ها توجه داشته باشي.
    اين موارد عبارتند از:
    **۱ ـ** سال تحصيلي تو از اوايل تيرماه شروع مي*شود، بنابراين بايد از تيرماه با جديت مطالعه و تمرين را شروع كني (بايد حدود بودجه*بندي درسيت در تابستان مطالعه و دوره شود).
    ****۲ ـ**** در اين يك سال بايد تمام درس*هاي اختصاصي و عموميف ۳ سال دبيرستان را به*هم*راه درس*هاي اختصاصي و عمومي سال چهارم كامل مطالعه، تمرين و دوره كني. پس اين يك سال معادل چهار سال تحصيلي است.
    ****۳ ـ**** ضمن يادگيري مفهومي و ارزيابي*هاي تشريحي كه در سال*هاي گذشته انجام شده است، بايد با تمرين*هاي زياد و دوره*هاي متوالي بتواني سرعت و دقت خود را براي پاسخ دادن به سوالات تستي افزايش دهي. بنابراين لازم است تا با استفاده از كتاب*هاي كمك*آموزشي مناسب، در هر هفته به تعداد لازم در هر درس به سوالات تستي استاندارد بپردازي.
    ****۴ ـ**** در سال*هاي گذشته در كنار انجام برنامه*هاي مدرسه، امكان رفتن به كلاس زبان، كلاس ورزشي و يا هنري (موسيقي، نقاشي و ...) وجود داشت. اما با توجه به حجم بالاي درسي و نياز به تمركز جدي در آن، لازم است تا محور اصلي تمام كارهاي تو در زمينه*ي برنامه*هاي مدرسه و كنكور خلاصه شود.
    البته منظور اين نيست كه تفريح، خواب، استراحت و ... وجود نداشته باشد، بلكه بايد با يك برنامه*ريزي درست، ****تفريح*هاي كوتاه**** (در هر هفته نيم*روز پنج*شنبه يا جمعه برنامه*ي تفريحي براي خودت در نظر بگيري)، ****خواب مناسب**** (ساعت ۵/۱۱ شب تا ۵/۶ صبح خواب شبانه داشته باشي و در بعدازظهر حداكثر يك ساعت چرتي بزني)، ****خوراك**** (خوردن صبحانه*ي كامل، ناهار و شام به*موقع و استفاده از غذاهاي پرانرژي، سبزيجات، ميوه و دانه*هاي خوراكي) و ****ورزشي**** (انجام تمرين*هاي كششي ده*دقيقه*اي، پياده*روي به*مقدار نيم*ساعت در روز باعث شادابي روح و جسم مي*شود) در برنامه*ي هفتگي تو قرار بگيرد تا فشار درسي را به حداقل رسانده و به*ترين تمركز را برايت به*وجود آورد.
    ****۵ ـ**** دور كردن ****عادت*هاي مضر****ي كه در رفتارهاي تو جا خوش كرده است. بعضي عادت*ها باعث اتلاف وقت و يا به هم ريختن تمركزت مي*شود، بنابراين بايد اين ****رفتارهاي غلط**** را شناسايي كرده و برطرف كني؛ مثلاً مطالعه كردن جلوي تلويزيون، خوراكي خوردن هنگام درس خواندن، استراحت*هاي بي*موقع در هنگام درس خواندن (دائماً از سر درس بلند شدن)، رفيق*بازي، تماس*هاي تلفني مكرر و ... . به*تر است در مدت كوتاهي (حداكثر يك ماه) با يك برنامه*ريزي هفتگي اين عادت*ها را كم*كم از بين ببري. بسياري از دوستان تو موفق به اين كار شده*اند.
    **۶ ـ** امسال يكي از خصوصياتي كه بايد در خودت تقويت كني، **صبر و تحمل** است. در سال*هاي گذشته با كمي تلاش مي*توانستي خوب ياد بگيري و در آزمون*هايت موفق باشي، ولي در سال چهارم با توجه به حجم زياد كتاب*ها، بالا رفتن ساعت*هاي مطالعه، كم شدن برنامه*هاي تفريحي، ازدياد امتحانات تستي و ...، نياز به صبر بيش*تري داري. البته با يك برنامه*ريزي صحيح هفتگي مي*توان به همه*ي موارد بالا سر و سامان داد.
    * در ابتداي كار نياز به آماده كردن مكاني براي درس خواندن داري. **پس به*تر است تا اتاقي را براي خودت انتخاب كني و شرايط زير را در آن ايجاد نمايي:**
    **۱ ـ** نور كافي (لامپ مه*تابي هم*راه آفتابي) و تهويه*ي مناسب (هواي معتدل)
    **۲ ـ** خارج كردن وسايل غيردرسي از اتاق (كامپيوتر، تلويزيون، پوسترهاي غيردرسي)
    **۳ ـ** وجود كتاب*خانه يا قفسه*هاي مشبك براي قرار دادن كتاب*هاي هر درسي در يك قفسه براي جلوگيري از به*هم*ريختگي و بي*نظمي در اتاق مطالعه (بي*نظمي وسايل در اتاق باعث بي*نظمي فكري در هنگام مطالعه مي*شود).
    **۴ ـ** قرار دادن ميز و صندلي مناسب براي مطالعه (دراز كشيدن روي زمين يا تخت*خواب هنگام مطالعه باعث عدم تمركز و كمردرد مي*شود)، البته مي*تواني گاهي اوقات روي زمين نشسته و درس بخواني، ولي به*تر است بيش*تر وقت*ها پشت ميز مطالعه كني.
    **۵ ـ** به*تر است هنگام مطالعه، موبايل را از خودت دور كني تا باعث از بين رفتن تمركزت نشود.
    * تا اين قسمت از مقاله يك شناخت حداقلي نسبت به ماهيت سال چهارم (سال كنكور) و آماده كردن مكان و فضاي مطالعه پيدا كرده*اي، بنابراين لازم است تا نحوه*ي مديريت كردن برنامه*ات را ياد بگيري تا با انگيزه*هاي دروني و بيروني*ات بتواني براي پياده كردن آن*ها حداكثر تلاشت را بكني، بعضي از اين موارد فعلاً براي شروع (تابستان) پيش*نهاد مي*شود و بعداً بايد تغيير يابند (مقدار مطالعه) و بسياري از آن*ها مي*بايد تا پايان سال تحصيلي ادامه پيدا كنند.
    **اين موارد عبارتند از:
    ۱ ـ** ميانگين مطالعه در يك هفته حدود ۳۵ ساعت باشد كه آن به **درس*هاي عمومي** (ادبيات، عربي، معارف و زبان) و آن براي **درس*هاي اختصاصي** است.
    **۲ ـ **مقدار مطالعه در **روزهاي عادي** (بعد از مدرسه) حدود ۵/۴ ساعت است و در **روزهاي تعطيل** حدود ۹ ساعت خواهد بود. ساعت شروع مطالعه در روزهاي عادي ۲ ساعت بعد از مدرسه و در روزهاي تعطيل ۸ صبح است.
    **۳ ـ** در روزهايي كه ۵/۴ ساعت مطالعه مي*كني بايد ۲ يا ۳ درس را در برنامه*ي كاري قرار دهي و در روزهايي كه تعطيل هستي، بين ۴ تا ۶ درس در جدول كارت قرار گيرد. **نبايد در يك روز فقط يك درس را خواند.**
    **۴ ـ** در هر جلسه*ي درسي حداكثر بين يك ساعت تا يك ساعت و نيم مطالعه و تمرين داشته باش و يك ربع استراحت كن و مجدداً جلسه*ي بعدي مطالعه*ات را شروع كن. **نبايد استراحتت طولاني شود.** (استراحت نكردن كوتاه مابين مطالعه باعث جلوافتادن خستگي در مطالعات آخر روز خواهد شد.)
    **۵ ـ** **به*تر است شروع مطالعه با درس*هاي سبك*تر باشد** و خواندن درس*هاي مفهومي (رياضي و فيزيك) به وسط برنامه*ي مطالعاتي منتقل شود و هم*چنين در آخر برنامه مجدد درس*هاي ساده*تر قرار گيرد.
    **۶ ـ** مي*تواني **در بعدازظهر جمعه*ي هر هفته** برنامه*ي مطالعاتي يك هفته*ي خودت را تنظيم كني. مثلاً مشخص كني كه چه قسمت*هايي از ديفرانسيل، تحليلي، گسسته، فيزيك، زيست*شناسي و ... را در هفته*ي بعد مطالعه كرده و چه تعداد تست از هر كدام پاسخ دهي. البته بايد برنامه*هاي تو با كارهايي كه مدرسه تعيين كرده است، هم*خواني داشته باشد تا از كلاس عقب نماني (كساني كه برنامه*ي مطالعاتيشان با مدرسه هم*آهنگ نيست دچار به*هم*ريختگي شديدي در مطالعه، تمرين و دوره خواهند شد).
    **۷ ـ** بايد **بخشي از مطالعه*ي هر روز** تو به درسي كه معلم همان روز تدريس كرده است اختصاص يابد (درس*هاي رياضيات و فيزيك از اهميت زيادي در اين مورد برخوردارند).
    **۸ ـ** نبايد تمام مطالب درسي كه معلم تدريس كرده است در يك روز مطالعه و تست زده شود، بلكه بايد در **۲ تا ۳ روز **در هفته پخش شود. مثلاً بحث حركت*شناسي در يك بفعد وقتي در كلاس تدريس شود، نياز است تا برنامه*ي مطالعاتي آن را در ۳ روز پخش كني و تست*هاي آن را هم در ۳ روز بزني تا به*طور مستمر و بلندمدت مطالب آن در ذهنت جا بيفتد (در مورد بقيه*ي درس*ها هم به همين گونه است).
    **۹ ـ** **در هفته نيم*روز تفريح لازم است** به*طور مثال مي*تواني درس خواندن بعدازظهر را در پنج*شنبه يا صبح جمعه و يا بعدازظهر جمعه تعطيل كني و به كوه يا استخر و يا ورزش مورد علاقه*ات بپردازي. اين كار باعث مي*شود تا خستگي جسمي و روحيت برطرف شود.
    **۱۰ ـ** **دوره كردن متوالي** از خصوصيات مهم اين يك سال است، بنابراين بايد در هر نوبت (جلسه*ي) مطالعاتي، حتماً ده دقيقه*ي اول را به موضوع جلسه*ي قبلي همان درس اختصاص دهي و به تعدادي از تست*هاي زده*شده*ي آن نگاهي بيندازي و بعد از آن ادامه*ي درس را خوانده و يا تمرين كني. اين كار باعث مي*شود تا حضور ذهن (تمركز) خوبي داشته باشي.
    **۱۱ ـ** **خواب به*موقع** و به*اندازه اهميت فوق*العاده*اي در تحكيم مطالب خوانده*شده دارد. پس بدون شك مي*بايد حدود **۷ ساعت خواب شبانه** (شب تا صبح) داشته باشي. در طي روز **حداكثر يك ساعت چرت زدن در بعدازظهر** مي*تواند انرژي مضاعفي براي مطالعه كردن به*وجود آورد.
    **۱۲ ـ** تاكيد مي*شود **در سال چهارم هر دانش*آموزي به*صورت فردي مطالعه كرده و از درس خواندن جمعي خودداري كند،** زيرا هر شخصي برنامه*ي خودش را دنبال مي*كند و با برنامه*ي فرد ديگر تفاوت دارد.
    **۱۳ ـ** به*ترين مكان مطالعه، منزل **(اتاق مطالعه*ي خصوصي)** است ولي اگر تو اين امكان را نداشتي بايد مكان مطالعه*ي كتاب*خانه و يا مدرسه را تجربه كني، ببيني كدام*يك شرايط به*تري براي تو خواهد داشت.
    **۱۴ ـ** تو مي*تواني با دوستانت هر از گاهي جلسات رفع اشكال تنظيم كني، البته اگر اين جلسات در ساعت*هاي حضورتان در مدرسه باشد، به*تر است.
    منتظر حرف*هاي بعدي باش
    در پناه خدا
    منبع : سایت انشارات فار : مقاله های مشاوریی خوبی داره توصیه می کنم


وارد شوید تا پست بفرستید
 

اتصال شما به انجمن آلاء به نظر می‌رسد از دست رفته. لطفا صبر کنید ما سعی می‌کنیم که دوباره شما را متصل کنیم.