💠 مشاوره 6 مدیریت آزمون
-
مدیریت تستی زنی
نحوه تست زدن در آزمون
مدیریت زمان در آزمون
مدیریت انرژی در آزمون️ به لطف خدا آلاء رایگان هست و همیشه رایگان خواهد ماند.
با نشر این پیام ها سفیر موفقیت ایرانیان باشید.
آقای محمدعلی امینی راد،مشاور آلاء -
با کمک عزیزان mpashazadeh و Mehdi این فایل مشاوره ای تایپ شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدمت تمام دانش آموزان عزیز آلاء
ایام به کام باشه، در ا ین فایل صوتی می خوایم در مورد نحوه مدریت آزمون صحبت کنیم.
مدیریت آزمون در سه پارامتر کلی مدیریت نحوۀ تست زدن، مدیریت زمان و مدریت انرژی تقسیم بندی می شه. در قسمت مدیریت تست زدن خودش سه بخش مهم داره
بخش اول میشه محاسبۀ تخمینی درصد هر درس قبل از حضور سر جلسه آزمون. یه حدیثی داریم که می فرمایند حاسبوا قبلا تحاسبوا یعنی آقا به حساب خودتون نبرسید قبل به حسابتون برسند حالا من از این حدیث استفاده می کنم برای آموزش مفهوم قسمت اول مدیریت نحوه تست زدن در آزمون ببینید وقتی شما دارین میرین سر جلسه آزمون باید بدونید هر درس رو داری برایه چند میری آقا دلیلی نداره من سره جلسه آزمون همأ تست ها رو جواب بدم .ببنید شما یه زحمت بکشید درصد رتبه های بین چهارصد، پونصد، ششصد تا هزاره کنکور سراسری رو نگاه کنید می بینید درصداشو ن خیلی هم عجیب و غریب نیست. ینی همش صدو نودو این حرفا نیست حالا نود دارن هشتاد دارن شصت دارن گاها پنجاه دارن . مشابه خودمونم بودن دیگه به طور مثال یکی از شاگردانم که رطبشون هفصد شد رشته تجربی پارسال ُزیستو زده بود چهل از اون طرف مثلا ریاضی فیزیک و زده بود هفتادو اگه اشتباه نکنم هشتاد، دیگه لازم نیست ما همهأ تست ها رو جواب بدیم خوب؟؟؟؟
آقا چه تست هایی رو باید جواب بدیم اون تست های رو که می دونیم درسته ینی بلدیم، ببنید طراحا همیشه یه سر سوال رو میذارن برایه حل نکردن . ینی اینکه لازم نیست که حتما به همه سوال ها جواب داده بشه، من یه مثال می زنم مثلا من آزمونی می خوام شرکت کنم که چهار تا درس داره ادبیات فارسی، زبان انگلیسی حالا دو تا هم اختصاصی مثلا دیفرانسیل و شیمی
اولین کاری که می کنید برای محاسبه تخمینی درصدی که می خوای سر جلسه آزمون بدی اسمه درس های آزمون رویه یه کاغذ بنویس بعد جلوش میانگین درصد تا الان رو به صورت تخمینی بنویس . آقا مثلا تا الان سه تا آزمون قلم چی دادم، دو تا آزمون داخل مدرسه دادم مجموعه درصدم تو ادبیات چهل، حدود!!!!!
حلا رندش کنه نمی خواد بشینی با ماشین حساب، حساب کنی چهل و یک ممیزه دو دهم. حدود چهل، زبان انگلیسی حدود شصت این اعدا که میگم فرضیه برای یاد گیریه و درس دیفرانسیل حدود مثلا سی و درس شیمی حدود چهل ، خیلی بالا نگفتم حدود همین درصد تو کنوکر ریاضی بزنی رتبت تقریبا دو سه هزار می شه تا حالا بقیه درسام ملاکه دیگه، ریاضی حدود 40 بزنی اختصاصی تو رنج سی یا چهل باشه خدا بده برکت !!!!!!! خوبه آقا !!!!! خوب من الا ن میانگینامو نوشتم میام مباحثو اون آزمونو نگاه می کنم می بینم که تو این قسمت ادبیات این مبحثو من خیلی مسلطم اینجا رو من اسمشو گذاشتم بازه ی مثبت تا منفیه ده، یعنی اگر یه درسیو رو اون مبحثشو خوب بلد م بیام به میانگینم تا ده درصد اضافه کنم بیشترم نمی خواد، الان فرض می کنیم من ادبیات خوب بلدنم این مبحثو ده درصد اضافه می کنم،یعنی اونجا اگه میانگینم رو فرض گرفتعه باشیم چهل اینجا میشه \نجاه زیادیم نه.دو آقا انگلیسیو مثلا تو رنج میانگین پنجاه شصت گرفتم من زبان انگلیس اتفاقا این مبحث رو نه خیلی خوب بلدم نه خیلی بد، پس در نتیجه هیچ چیز بهش اضافه نکن همون پنجاه شصت برو. درس بعدی میشه چی آقا مثلا دیفرانسیل میگیرم سی چهل، حالا این میانگین سی چهل اتفاقا این مبحثو خیلی خوب بلدم ده درصد دیگه اضافه کن برایه چهل پنجاه برو ولی تو شیمی که میانگینم مثلا همون سی چهل باشه اتفاقا این مبحثو نخوندم ینی به هر دلیل نرسیدم بخونم اینجا ده درصد کم کن ینی شیمی رو مثلا بالایه سی داشتم میرفتم برایه چهل داشتم یا بریه سی داشتم می رفتم اینجا من بالای بیست یا سی برم ینی یه ده درصد میام پایین.
الا ن درصدام حساب شد مثلا تویه ادبیات یا تو هر درسی من رسیدم به درصد چهل آقا چهل ینی چن تا از هر ده تا باید درست بزنم؟؟؟ چهار تا . آقا ینی من رفتم سره جلسه تو هر ده تا ده تا سولا رو جدا کنم ، چهارتایی رو که فک می کنم مسلط ترم اطمینان بیشتری دارم رو جدا کنم همونا رو جواب بدم، آقا ما اگه دیدیم یه سوالی رو بیشتر بلدیم جواب بدیم؟ خیر
مگر اینکه بالایه 98 درصد مطمئن باشی جوابت درسته،آقا بالایه 98 درصد،100 درصد ؟؟؟؟ بله ،حالا من یه تجربه بگم: تقریبا غاکثر دانش آموزایی که بیشتر از اون عدد محاسبه شده رو زدن اشتباه ز دن چوب همونو خوردن . تا اینجا قبول؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
توا همین جا بحث کنترول میل تست زنی رو من مطرح می کنم آقا شما وقتی رسیدین به این که باید به طور مثال تو زیست مثلا درصدی رو که حساب کردی تخمینیش شصته میری سره جلسه آزمونم نرماله ده تا می خونیش شیش تاشو جدا میکنی،میبینی که انگار قلقلکت دارن میدن یه سری تست ها دارن چشمک میزنن. ببین هر وقت یه تستی بهت چشمک زد خطرناکککککککککککککککککههههههههههههههههه، میری میزنی بعدا میای میبنی که عجب نکته ای داشت !!!!!! آقا دام آموزشی پس فکر کردی چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ینی طراحی که نشسته داره تست طرح می کنه اندازه تویه دانش آموز بلد نیست نمی تونه یه دامی برات پهن کنه که توش گیر کنی؟؟ پس حواست باشه . همون اندازه ای که حساب کردی بزن. حالا چند تا سوال مطرح می کنم
میگن آقا آمااز کجا بدونیم اونایی که می زنیم درست از هیچ جا؟؟؟؟
شما دارید با کمترین احتمال ریسک آزمون میدیدشما دارید با کمترین احتمال ریسک آزمون میدید نه 100%
آقا رفتیم سر ی درسی دیدیم اون درس سخت ر از حالت نرماله من قرار بوده ماله 40 بر فرض برم , میبینم بیشتر از بیست نمیزنم چیکاار کنم؟ بگردم دو تا دیگه پیدا کنم ؟؟ جواب خیر.
اینجا باید اعتماد به نفس داشته باشی اگر تویی ک ماله 40 رفتی داری 20 میزنی مطمئن باش اونی هم ک ماله 100 رفته داره 80 میزنه ،اونی که ماله 20 رفته داره 0 میزنه،یعنی آقا در کل میانگین بچه ها توفیری نداره، در کل تراز شما هم توش تغیری ایجاد نمیشه،چون تراز نمره ی شمارو میگرن قیاس میکنن با بقیه نمره ها بهش ی امتیاز میدن به اون امتیازه میگن تراز، حالا اگه نمره همه اومده باشه پایین توفیری نداره ک.
اما تو بحث کنترل زمان دو تا مبحثه:
*ما یک سبک کنترل زمان داریم ک مخصوص آزمون های جامع است که حالا ایشالله اونو به وقتش به شرط حیات میگم.
*یه بحثم ما داریم بحث کنترل زمان تو آزمون های مبحثیه ،مهمـــــــترین نکته در آزمون های مبحثی اینه ک آ قا وقت هیچ درسی رو ب درس دیگه ندیم . و توی بحث مدیریت زمان خود به خود وقتی این بحث مدیریت نحوه تست زدن رو رعایت بکنیم مدیریت زمان رو هم شامل میشه شما تو هر درس میبینی 8 دق 10 دق واست وقت گذاشتن شما لازم نی همه رو جواب بدی همون میزانی رو ک جواب دارید میدید کفایت میکنه مثلا میخوای 40 بزنی 40 خدا بده برکت 8 دق داری به جای هر تست ی دق برا هر تست 2 دق وقت بذار ولی دیگه بیشتر وقت نذار آقاا نیای بگی دیف و ریاضی وشیمیو حالا دروس اختصاصی اهمییتشون بیشتره من بیام وقت اینارو بگیرم حالا تو آزمونهای مدرسه ای گاها اینارو با هم میدن از عمومیا بزنم . یا سر آزمون مثلا قلمچی ام سر آزمون گزینه دو ام ، بیام حالا درس شیمی رو فدای دیفرانسیل بکنم آقا اشتباااهه، عزیز من اشتباهه ، این اشتباهاس ک میانگین شیمیت میاد پایین تراز وقتی یهو کمر شکن میشه که درصدت از میانگین جامعه آماری خیلی پایینتر باشه .آقا اون موقع لطمه ای همین شیمی ضریب پایین بهت میزنه ک هر چی تو دیفرانسیل کاشتی درو میشه!
اما تو بحث مدیریت انرژی ببینید توی حین کار فکری دانشمندان محاسبه کردن چندیدن برابر کار جسمی انرژی میگیره یعنی اگر یک ساعت کار جسمی میخواد از شما مثل فوتبال بازی کردن به طور مثال اعدادی ک میگم فرضیه 2000 کالری بگیره یک ساعت آزمون دادن حداقل 4000 کالری شاید ازت بگیره . پس ببین آقا داری کالری میسزونی انرژی میسزونی آقا انرژی در بدن یعنی مصرف سوخت ، سوخت رایج سلولای بدن هم گلوکزه گلوکز یکی از درشت ملوکولهای زیستیه از گروه کربوهیدرات ها ، کربوهیدراتها سه دسته دارند : مونوساکاریدها،دی ساکاریدها و پلی ساکاریدها .
مونوساکاریدها بهشون میگین تک قندی ها ، دی ساکاریدهارو بهشون میگن دو قندی ها و پلی ساکاریدها رو بهشون میگن چند قندی ها . ببینید ساختارهای مونو ساکارید و دی ساکارید سادس وقتی سادس یعنی سریع جذب میشه سریع قند خون رو میبره بالا ،سریع هم دفع میشه ،آقا مونو ساکارید مثال میزنی؟ همین گلوکز ک گفتم. حالا ما معمولا مونو ساکارید به صورت ساده پیدا نمیکنیم. توی میوه¬ها مونو ساکارید پیدا میشه مث قند فروکتوز که قند میوه هستش یا قند شیر ک ی دی ساکاریده خودش به نام لاکتوز ک مونو ساکاریدش گالاکتوزه اما معمولا چیزی ک دست ما میرسه به عنوان مصرف کننده دی ساکارید یا پلی ساکارید . اقا دی ساکارید مث ساکاروز قند و شکر معمولی .اتصال ی گلوکز با ی فروکتزه دو تا مونو ساکارید شش کربنه ،اینها ببین سریع تو بدن جذب میشن ،سریع قند خونتو میبرن بالا سریع هم قند خونتو میارن پایین .
اگه یجا دیدی قند خونت افتاده اره بهترین کار اینه ک ی قندی ،ی شکلاتی ی حبه ی میوه ای بذاری در داخل دهان مبارک... اما اگر از من میشنوی قبل آزمون آقا خوب خودتو بساز معمولا بچه ها صبحانه وقتی کم میخورن دچار مشکل میشن ببینید یکی از بهترین پلی ساکاریدها ک مونو مر گلوکز داره یعنی چند قندی ها ک ساختار پیچیده ای هم داره،دیر هم جذب میشه دیر هم قند خونتو میبره بالا و به مرور قند خونت کم میشه نشاسته است ،نشاسته منبع بسیار خوبی از انرژیه ،نشاسته توی برنج توی نان ب حد بسیار قابل توجهی یافت میشه .
پس اگه ما قبل از آزمون صبحانه رو مصرف بکنیم.تا حد زیادی منبع غذایی خودمون رو تامین کردیم. اما من حتما توصیه میکنم سر جلسه آزمون با خودتون حتما حتما حتما خرما یا آب نبات ببرید ی مقدارم همیشه آب ببرید توی کنترل آندرنالین کمک میکنه ک ایشالله مدیریت استرسو توی جلسات بعدی بهتون میگم ،چون مدیریت استرس رو تو این جلسه نگفتم چون خودش یک صحبت مجزایی داره ی مقدار شاید نیاز باشه ک دانش آموزا سوالاشونو بپرسن من به صورت مبحثی جواب بدم . خواهشم اینه ک سوالایی هم که عزیزان دارن حتما وارد فرووم بشن توی این کانال آدرسو زدم
تو اونجا سوالتتونوو واسه آدمین کانال بفرستید و ایشون به من منتقل میکنن ،از هرگونه تماس گرفتن با دبیرستان و پیش دانشگاهی شریف ب جد خودداری کنید.
اما دیگه آقا مواد قندی واسه آزمون چی خوبه،خرما رو گفتیم آب نباتو گفتیم آب خنک رو هم گفتیم
اااااا ببینید یکی از بهترین مواد قندی که حالا مواد قندی که میگم الزاما شیرین نباید باشه ها ،توی وعده های غذایی میتونید مصرف کنید ماکارونی هستش ،ماکارونی از اونجایی که بسیار پلی ساکارید داخل خودش داره به شما کمک میکنه،آقا این به این معنی نیست ک صبح بلند شی ماکارونی بخوری ،نه بعضی از آزمونای مدرسه ها بعد از ظهر برگذار میشه مثلا تو امتحانای مدرسه شریف آزمونا رو بعد از ظهر میگیریم خب اون روزایی که آزمون داری سعی کن وعده غذاییت برنج یا ماکارونی باشه حد المقدور، اینم از این ایشالله ک این جلسه هم مثمر ثمر واقع بشه و عزیزان بتونن استفاده کنن.
در آخر بازم تاکید میکنم هیچکس حق ندارد آرزوهای شمارو با کلام خودش نابود کنه ... هر که تاووس خواهد جور هندوستان کشد... شبو روزتون خوش ایام به کام یا علی مدد.