رمزهای دین و زندگی 100%
-
رمز های درس ۹
بهشت و جهنم
نکات خطی + آیات :
۱-بهشت هشت در دارد … یک در مخصوص پیامبران و صدیقان و یک در مخصوص شهیدان۲- بالاترین مرتبه از نعمت های بهشت لقائ و دیدار خداوند است که اولیای خدا در طلب آن هستند و به شوق آن زندگی می کنند (ریاضی ۸۷)
۳- بهشتیان به جمله خدایا تو پاک و منزهی مترنم اند ( انسانی ۹۱-خارج ۹۰ ) و بهشت برای آنان سرای سلامتی است ( دارالسلام )
۴- جهنم هفت در دارد
۵- برترین مقام بهشت مقام رضا و خرسندی است … که هم خدا از انسان و هم انسان از خدا راضی می باشد ( زبان ۹۱-خارج ۸۷)
۶-ناله ی حستر دوزخیان : ای کاش از خداوند و پیامبرش اطلاعت می کردیم دریغ بر ما به خاطر کوتاهی هایمان ( ریاضی ۹۱)
۷- پاسخ خداوند به دوزخیان : اگر به دنیا بازگردید باز هم همان راه گذشته را پیش میگیرید ( تجربی ۹۲)
۸- سخن شیطان به دوزخیان : خدا به شما وعده ی راست داد و من به شما وعده دروغ دادم ! البته بر شما تسلطی نداشتم ! پس مرا ملامت
نکنید بلکه خودتان را ملامت کنید چون من فقط دعوت کننده بودم !
۹- نگهبانان جهنم تقاضای دوزخیان را برای تخفیف در عذاب نمی پذیرند
۱۰- پیامبر : بالاترین درجه بهشت فردوس است و اگر از خدا چیزی را طلب می کنید فردوس را بخواهید ( ریاضی ۹۲-خارج ۹۰-ریاضی ۸۷)
۱۱- رابطه میان عمل و جزای آن سه گونه است
۱- به صورت قرار دادی … مثل پرداخت مزد کارگر یا پرداخت جریمه که بر اساس قرارداد های از قبل تعیین شده است ( سنجش ۸۶)
××× در پاداش و کیفر به صورت قراردادی آنچه که مهم است تناسب درست و مناسب بین جرم و جریمه و یا عمل خوب و پاداش است (سنجش۹۲) ×××
××× انسان می تواند با وضع قانون و قرارداد های جدید رابطه های قبلی را تغییر دهد ( هنر ۹۱)
۲- نتیجه خود ب خودی و طبیعی عمل … مثل کشیدن سیگار یا رعایت نکردن بهداشت که نتیجه خود ب خودی و طبیعی آن باعث بیماری می شود ( سنجش ۹۲-۸۶)
۳- رابطه سوم که بین عمل و پاداش یا کیفر وجود دارد بسیار دقیق و عمیق تر از دو نوع قبل بوده به گونه ای که هیچ گونه ظلم و ستمی
به کسی نمی شود ( سنجش ۹۰-۸۸-۸۶)
××× آنچه که انسان با خود به قیامت می برد صورت حقیقی خود عمل است که اکنون در این دنیا برای ما قابل درک و مشاهده نیست ×××
۱۲- هر عمل دارای دو جنبه است یکی جنبه ی مادی و ظاهری و دیگری جنبه غیبی و باطنی
۱۳- قران کریم : وقتی قیامت فرا می رسد انسان اعمال خود را حاضر می یابد و می شناسد !گرچه به اندازه ذره ای باشد ( سنجش ۹۲)
۱۴-در عرصه قیامت تصویر اعمال انسان و یا گزارشی از آن نمایش داده نمی شود بلکه خود عمل نمایان می شود ( تجربی ۹۱-سنجش ۹۲)
۱۵- محل تحقق عبارات … ( حقت کلمه العذاب ) + (فنعم اجر العاملین ) + ( سلام علیکم طبتم ) + (فبئس مثوی المتکبرین ) رستاخیز است
که به ترتیب در کنکور های ( ریاضی ۹۲- انسانی ۹۲ و ریاضی ۸۸- زبان ۸۹ و سنجش ۹۲ و ۹۱- ریاضی ۸۸ ) مورد سوال واقع شده بودند
۱۶- عبارت اگر به دنیا باز گردید همان شیوه قبل را پیش میگیرید در عالم قیامت به بد کاران معذب به عقوبت خطاب می شود که آیا آن :
( ولکن حقت کامه العذاب علی الکافرین ) ( تجربی ۹۲-۹۱ )
۱۷-مخاطب عبارت ( سلام علیکم طبتم فادخلو ها خالدین ) متقین اند و عبارت ( و قالو الحمد الله الذی صدقنا وعده ) از زبان متقین بیان می شود ( تجربی ۸۸-سنجش ۹۱-۹۲)
۱۸- سپاس گذاری متقین در عالم رستاخیز نسبت به تحقق وعده اش در وراثت زمین با ورود جاودانه به بهشت مفهوم می گردد (تجربی ۹۰)
۱۹- عبارت ( الم یاتکم رسل منکم یتلون علیکم آیات ربکم ) محل تحقق رستاخیز (قیامت ) و خطاب به جهنمیان است ( خارج ۸۹-هنر ۸۸ )
رمز های درس ۱۰
توکل بر خداوندنکات خطی :
۱-توکل به خداوند ینی اعتماد به خدا و سپردن نتیجه کار ها به اون (سنجش ۹۱)
۲- انسان متوکل می داند که هر نتیجه ای که سر انجام حاصل شود مصلحت اوست
۳-تکیه و اعتماد به خداوند به انسان آرامش می دهد و او را به آینده امیدوار می کند ( تجربی ۸۷-سنجش ۹۲)
۴- نوجوانی و جوانی دوران تصمیم های بزرگ است … با گذر عمر قوای انسان رو به سمت سستی می رود و توان انسان برای تصمیم های بزرگ کاهش می یابد ( سنجش ۹۰-۸۷)
۵- حضرت علی و حضرت ابراهیم دو نمونه از کسانی بودند که در دوران نوجوانی تصمیم بزرگ و مهمی گرفتند
۶- توکل کردن فقط به معنای گفتن جمله ( خدایا بر تو توکل می کنم ) نیست … بلکه انسان باید در قلب خود به خدا توکل کند !
۷- توکل در جایی درست است که انسان وظیفه و مسئولیت خود را انجام دهد یعنی فکر و اندیشه را به کار گیرد …بهترین راه ممکن را انتخاب
کند و در آن راه نهایت سعی و تلاش خود را کند …توکل نباید باعث تنبلی و سستی شود
۸- راه رهایی از مشکلات درونی و اضطراب آور>>> توکل به خداوند <<< است (انسانی ۸۸)
۹- توکل بر خداوند علت بهره مندی از عزم و اراده قوی است و معلول معرفت و ایمان به خداوند است (هنر۸۸-انسانی ۸۷-تجربی۸۷-سنجش۹۱)
۱۰- تول کننده ای که اهل معرفت باشد می داند که در راستای راهیابی به نیاز ها و خواسته هایش باید از ابزار و اسباب بهره جوید …
اسباب و ابزار بنابر حکمت الهی قرار داده شده و بی توجهی به آن بی توجهی به حکمت و علم الهی است ( تجربی ۹۲-۹۱-هنر ۹۲)
۱۱-پیامبر به مردمی که اهل فعالیت نبودند و خود را توکل کننده بر خدا می دانستند گفت >>>شما سربار دیگران هستید<<< (ریاضی۸۹-تجربی۸۹)
آیات و رمز ها :
۱- و توکل علی الحی الذی لایموت… کسانی بر خدا خداوند توکل می کنند که حیات را صفت ذات خداوند می دانند (ریاضی ۹۱)
۲- رمز >>> غلیظ القلب >>> مهم ترین عامل تفرقه و پراکندگی افراد جامعه از یک دیگر درشت خویی است… چیزی که در پیامبر وجود نداشت(هنر۸۷-زبان۸۶-سنجش۸۸)
۳-مبنای توکل بر خداوند خیر رسانی او و دفع ناگواری هاست (خارج۸۸-انسانی ۸۹-سنجش ۹۰-۹۱-۹۲)
رمز های درس ۱۱
دوستی با خداوند(این درس رو خوب یاد بگیرین چرا که هم خیلی سوال داره و هم خیلی آسون و ساده هست و تمرکز روی ترکیب متن و آیه هست بیشتر )
نکات خطی :۱- تولی ینی دوستی با دوستان خدا
۲- تبری ینی بزاری از دشمنان خدا
۳-خداوند با اسم رحمان انسان ها رو آفرید و سپس به سمت سعادت و کمال راهنمایی کرد ( انسانی ۹۰-سنجش ۹۱)
۴- خداوند درب بازگشت به سوی خود را برای انسان های غافل بازگشت ! این ینی غفار بودن خداوند (انسانی ۹۰-ریاضی۸۷-سنجش۹۱)
۵- بزرگنرین عشق و مبحتی که باید قلب ما را فراگیرد عشق و محبت خداوند است
۶- کار هایی که انسان انجام میده بستگی به میزان دل بستگی و محبت به خداوند داره !برای مثال کسی که کار بد انجام میده ینی
دیگه دل بستگی و محبتی نسبت به خدا نداره ! و بر عکس ! و این دلبستگی و محبت هاست که به زندگی جهت میده(سنجش۸۶)
۷- محبت به فرزند >>> باعث میشه که انسان از خود محوری خارج شود >>> پس فردی ایثارگر می شود >>> و فرد ایثار گر
فردی تلاشگر و مصمم است ( خارج ۸۹)
۸- اینکه انسانی کسی رو دوست داشته باشی ولی از فرمانش سر پیچی کند نشانه عدم صداقت وی در دوستی و محبت است !
۹- این جمله که قلب انسان با خدا باشد کافی است و عمل به احکام دین ضرورتی ندارد اعمال ظاهری و ظاهر انسان اهمیتی ندارد
و آنچه که اهمیت دارد درون و باطن است با کلام خداوند سازگار نیست !!!
۱۰- نزدیک ترین دوستان و عاشقان الهی >>> رسول خدا و اهل بیت ایشان هستند >>> که مظهر تمام و کمال حق و جلوه زیبایی
هستند ( انسانی ۸۸-سنجش ۸۶)
۱۱-جمله لا اله الا الله پایه و اساس بنای اسلام است که متشکل از یک نفی و یک اثبات است >>> نه … به هر غیر خدایی … آری به
خدای یگانه ! (سنجش ۸۸ ۹۰ ۹۲ )
۱۲- دینداری بر دو پایه استوار است … ۱-تولی … ۲- تبری ! ( سنجش ۸۷ )
۱۳- هر چه که دوستی با خدا بیشتر و عمیق تر باشه نفرت از باطل هم بیشتر و عمیق تر است !
۱۴- بیت زیر اشاره به ازلی بودن عشق و محبت الهی و همچنین تقدم محبت بر افرینش دارد :
هر آن دل را که سوزی نیست دل نیست ××× دل افسرده غیر از آب و گل نیست ( زبان ۹۲)
۱۵- امام خمینی :
مگر تحقق دیانت جز اعلام محبت و وفاداری نسبت به حق( تولی ) اظهار خشم و برائت ( تبری ) نسبت به باطل است ؟؟؟؟
( تجربی ۹۱- هنر ۹۰-ریاضی ۸۸- سنجش ۹۱-۹۰-۸۷-۸۶ )
۱۶- امام صادق :
کسی که از فرمان خدا سر پیچی کند او را دوست ندارد >>> رمز آیه :ما احب الله من عصاه <<< ( هنر ۸۸-خارج ۸۶- سنجش ۹۱ )
۱۷- امام سجاد :
خدایا کیست که شیرینی دوستی با تو را چشیده باشد و غیر از تو را طلب کند ؟ ( هنر ۸۶ )
آیات و رمز ها :
۱- رحمتی وسعت کل شی >>> خداوند ادمیان را افرید و به سعادت و کمال راهنمایی کرد تا رحمانیت خود را اعلام کند ( انسانی ۹۰)
۲- رمز : الذین امنوا اشد حبا :
× هر آن دل را که سوزی نیست دل نیست … این بیت رو تو متن توضیح دادیم و منظورش تقدم محبت بر افرینش است که با این رمز متناسب
است ( زبان ۹۲)
× خروج از خود محوری و گزینش ایثار در پرتو عشق و محبت ( خارج ۸۹ )
× خلاصه هر جا این رمز رو دیدین بدونین که بحث در مورد عشق و محبت الهی هست که باعث میشه انسان چابک و سر حال و… بشه !!!
۳- رمز>>> یوادون من حاد الله : اشاره به تولی و تبری و اشاره به سخن امام خمینی و اشاره به اصل توحید یعنی لا اله الا الله دارد ( بیش از
۱۰ بار سوال کنکور و سنجش بوده ! )
۴- رمز >>> اسوۀ حسنه فی ابراهیم : بیانگر بعد ( نه ) در کلمه لا اله الا الله است ( هنر ۹۱ ) … اشاره به سخن امام خمینی و تسلیم شدن
و سر سپردگی خود در برابر این آیه ( تجربی ۹۱ ) … اشاره به تبری یا همون بعد ( نه ) از بت پرستان و دشمنان خدا دارد ( خارج ۹۰)
۵-قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم والله غفور رحیم :
اشاره به سخن امام صادق داره … مگه میشه کسی خدا رو دوست داشته باشه و کاری مخالف خواسته اون انجام بده ؟ ( تجربی ۹۲)
مرتبط با حدیث ما احب الله من عصاه >>> ( هنر ۸۸ – خارج ۸۶ )
رمز های درس ۱۲
آراستگینکات خطی :
۱-پیشوایان ما نه تنها در زیبایی باطنی خود می کوشیدند بلکه در زیبایی و آراستگی ظاهر هم توجه داشتند (انسانی ۸۶)
۲-ظاهر هر کس تجلی اندیشه و باور و باطن اوست و اندیشه ها و اخلاق و روحیات .. اعمال و ظاهر را می سازند ( تجربی ۹۰ )
۳- کسی که نظم و برنامه ریزی را قبول دارد … اگر واقعا به آن ایمان داشته باشد … هر کاری را به وقت خاص خود انجام میدهد ( هنر ۸۷ )
نظم و برنامه ریزی یه چیز باطنی هست… انجام کار در وقت خود یه چیز ظاهری >>> جمله فوق داره به تناسب میان ظاهر و باطن
و تاثیر آن در ارستگی ظاهری اشاره می کنه
۴- برخی برای توجیه ظاهر نا مناسب خود به این جمله متوسل می شوند : دل باید پاک باشد ! ظاهر چندان اهمیتی ندارد … که این جمله
نادرست است ( هنر ۹۲ )
۵-حقیقت این است که دل هر جا که برود عمل هم به همان جا می رود و این بیانگر تناسب میان ظاهر و باطن و تقدم ظاهر بر باطن است
( خارج ۹۱- زبان ۹۰- ریاضی ۸۹-زبان ۸۸-سنجش ۹۲-سنجش ۹۱ )
۶- ضرب المثل معروف این درس : از کوزه همان برون تراود که در اوست ! >>> دل پاک و با حیا و با عفاف ظاهر پاک و با عفاف به همراه دارد
( ریاضی ۹۰-تجربی ۸۸ )
۷- عفاف یک حالت روحی و فضیلت اخلاقی است که سبب می شود انسان اندام های ظاهری خود را وسیله ی خودنمایی و جلب توجه دیگران
قرار ندهند (انسانی ۹۰-خارج ۸۹ )
۸- عزت در مقابل ذلت و حقارت قرار دارد انسان عزیز حقارت و پستی را نمی پذیرد و تن به شکست زبونی نمی دهد …. بزرگترین شکست… شکست روحی و معنوی است ( انسانی ۹۰ )
۹-جوان برای اثبات مفید بودن خود در جامعه تلاش می کند استعداد های خود را کشف کند و آن را در معرض دید قرار دهد
تا به جایگاه مناسب و لایق خود برسد که این حاکی از نیاز به مقبولیت است ( تجربی ۸۸ )
۱۰-آراستگی همراه با عفت و حیا نشانه شخصیت روحی و درک متعالی فرد از زندگی است و تحسین قلبی همسالان را به دنبال
دارد ( انسانی ۹۲)
۱۱- پیامبر : خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد
۱۲- پیامبر : لباس سفید و روشن بپوشید که پاک تر و پاکیزه تر است
۱۳- امام علی : آراستگی از اخلاق مومنان است
۱۴- امام صادق : خداوند زیبایی و اراستگی را دوست دارد و از نپرداختن به خود و ژولیدگی بدش می آید
۱۵- امام صادق : دو رکعت نماز با بوی خوش بهتر از هفتاد رکعت نماز بدون بوی خوش است
۱۶- امام صادق : لباس نازک و بدنما نپوشید زیرا چنین لباسی نشانه سستی و ضعف دین است ( ریاضی ۹۰-هنر ۸۶-سنجش۹۱)
۱۷-امام علی : بپرهیز از اینکه خود را برای دیگران بیارایی و با اینجام این گناه به جنگ با خدا برخیزی ( خارج ۸۹ سنجش ۹۱ )
آیات و نکات :
۱- حضرت یوسف از نمونه های برجسته عفاف است در قران رمز ایه : ربی احسن مثوای
۲- حضرت مریم از نمونه های برجسته عفاف است در قران رمز ایه : نسیا مسیا – تقیا بغیا
-
@alireza.yousefi75yahoo.com
تشکرات فراوان -
درس 13 دینی دوم ( پوشش )
نکات خطی :
1- پوشش مناسب از نشانه های عفاف و عزت نفس است به گونه ای که از پوشش هر کس می توان به میزان توجه وی به این دو
ارزش انسانی مهم پی برد ( زبان 91 )
2- استفاده از زیور آلات زنان نباید به گونه ای باشد که توجه نامحرمان را جلب کند
3- چگونگی و نوع پوشش تا حد زیادی به آداب و رسوم ملت ها و اقوام بستگی دارد ( زبان 91)
4- زنان باید تمام بدن خود به جز صورت و دست ها تا مچ را از نا محرم بپوشانند و پوشش آنها نباید چسبان و تحریک کننده باشد
5-محارم نسبی برای مرد : مادر و مادر بزرگ - خواهر و بچه های خواهر و نوه های خواهر - دختر و نوه های دختر - دختر برادر و نوه
های او - عمه و عمه پدر و مادر- خاله و خاله پدر و مادر ( انسانی 92- تجربی 86-انسانی 86 )
6- محارم سببی برای مرد : زن- مادر زن - مادر بزرگ زن -زن پسر ( عروس ) - دختر زن ( دختر خود مرده )- نامادری ( انسانی 92)
7- محارم نسبی برای زن : پدر و پدر بزرگ-برادر - بچه و نوه برادر -پسر و نوه های پسر - پسر خواهر - عمو و عموی پدر و مادر ---
دایی و دایی پدر و مادر
8- محارم سببی برای زن : شوهر و پدر شوهر - پدر بزرگ شوهر - شوهر دختر ( داماد )- پسر شوهر- ناپدری
9- محارم رضاعی : محارمی که به واسطه شیر دادن محرم می شوند
10- خداوند زنان را بیشتر از مردان از نعمت زیبایی بهرمند کرده است. لذا بیش از مردان مامور به حفظ حجاب و عفاف شده اند
(سنجش90 )
11- مسئولیت های زن در قبال نعمت زیبایی... باعث تفاوت پوشش مردان از زنان شده است ( سنجش 87 )
12- پیامبر : نگاه به نامحرم تیری زهر آلود از ناحیه شیطان است . هر کس به پاس حرمت الهی آن را ترک کند خدا ایمانی به اون می دهد
که شیرینی آن را دل حس کند (زبان 91-ریاضی 86- هنر 86 )
آیات و نکات :
1- آیه : یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء >>> به اصل و علت پوشش اشاره دارد ( سنجش 90-انسانی 88) همچنین اشاره به
رعایت حجاب از سوی زنان که باعث تعرض افراد بی بند و بار نشود ( ریاضی 92 ) و همچنین اشاره به اینکه زنان مسلمان حدود رعایت
حجاب را نمی دانستند ( خارج 86-سنجش 90 )
2- عبارت : و لایبدین زینتهن الا ما ظهر منها >>> پوشاندن چهر و دست تا مچ برای زنان لازم نیست ( هنر 92 )
3- آیه : قل للمومنین یغضوا.... قل للمومنات یغضضن ....>>> اولین قدم اساسی و عملی در کنترل میل به هوس در مردان مراقبت
از چشم است ( ریاضی 84 )
4- کیفیت رعایت حجاب >>> رمز :لیضربن
5- قل للمونات .... :زنان نیز مانند مردان وظیفه دارند از نگاه به نامحرم خودداری کنند و دامان خود را از گناه حفظ کنند (سنجش92-90)
و همچنین استفاده از زیور آلات نباید به گونه ای باشد که توجه نامحرمان را جلب کند ( سنجش 90 ) و همچنین اینکه زنان مسلمان
از همان ابتدا مو های سر خود را می پوشاندند ولی با حدود آن اشنا نبودند ( سنجش 91 )
-
خانم پگاه کاشکی منبع رو می نوشتید
کپی پیست کردن که کاری نداره
کارتون از نظر اخلاقی درست نیست
پ.ن:الان بعضیاتون نیاین علیه من جبهه بگیرید من فقط از ایشون خواستم که بگه از کجا کپی کردن
نویسنده این خلاصه ها هم آقای سامان سامی هستن از سایت کنکور -
دست گلت درد نکنه دمت گرم..خیییییلی ممنون
-
چه جوری دانلود کنم؟
-
دانلود نمیشه که
-
Faeze Baghri
مثل اینکه لینک ها مشکل پیدا کردن چون مال چند سال پیشه!